onsdag 16 januari 2008

Piiiiip!

Jag kunde idag konstatera att Zeppolin dels var glad att se mig när jag skulle ta in henne från hagen och så konstaterade jag att en stor mage och lite halvtaskig kondis inte hindrar en häst från att sprängas i hagen. Alltså sprängas som i att leka rodeo utan ryttare..

Kom till stallet, småregnade och jag gick till hagen för att ta in henne. Hon måste runda ridbanan (hagen är formad som ett stort L) för att ta sig till öppningen. Direkt när hon såg mig så började hon traska med öronen framåt mot öppningen. Classe (som går i hagen bredvid) gnäggade förtvivlat när Zeppolin gick iväg - han är nämligen helt nerkärad i henne! De står bredvid varandra i stallet också, han är urtöntig i stallet när Zeppolin rör sig i boxen. Gnäggar lågt och vill lukta på henne och ha hennes uppmärksamhet. *fnissar*.

Hur som helst, när Zeppolin hade omkring 20-25 meter kvar till öppningen så hördes ett "piiip" (går inte att stava till det ljudet, men ett pip modell gällt och hästaktigt var det) och hon exploderade. Hon bockade och galopperade, jösses vad hon bockade. Sedan galopp några steg och tvärnit framför öppningen där jag stod utanför tråden och väntade på henne. Sedan småtravade/taktade hon hela vägen in i stallet och alla försök till att få henne att sakta ner till skritt istället ledde till att hon bara travade/taktade än långsammare, men gå normalt skulle hon minsann inte göra. Urlöjligt. Sådär håller hon aldrig på annars, vet inte vad som for i henne där i hagen. Knashäst! *fnissar lite igen*

Jag spolade rent hennes ben i spolspiltan, borstade henne i boxen och därefter på med reflexer, benskydd, träns och sadel. Hon käkade halm, så det där med att få sadeln att ligga rätt och att spänna sadelgjorden fick vänta tills jag fått på henne tränset för det brukar vara enda sättet att få henne att sluta äta när hon väl bestämt sig för att hon ska hålla på och äta när man grejar med henne. Halm är smaskens. Det regnade när vi kom ut och det var mörkt, men inte helt becksvart (än, det var på G). Hon skrittade på ordentligt och vi var ute i 30-35 minuter. Via en grusväg ut i skogen, det är skönt att hon litar blint på mig, för här och där var sikten inte den bästa och nedfallna grenar var ivägen på stigen här och där. Började bli dimmigt i skogen också, men äsch, det gick bra. På grusvägen tillbaka till stallet tyckte hon att vi kunde trava lite istället. Jag råkade ta i tyglarna av någon anledning och vips så travade hon 100m innan hon var nöjd (långa tyglar hela tiden och långsam trav, ungefär som när jag tog in henne från hagen) och tyckte att skritt var en helt okej gångart där och då igen. Imorgon är det dags igen. Jag har beställt vettigare väder, få se om den önskningen slår in.


Efter ridturen mockade jag medan Zeppolin åt sin middag. Herregud vad med halm det går åt i hennes box. Skitar ner som bara den (tack och lov så är hon som hon alltid varit, håller sig till bakre delen av boxen och skiter inte var som helst) och mycket måste mockas ut. Dessutom äter hon en hel del halm också, så en del svinn blir det på det sättet också när det gäller halm. ;)

Fylla på mathinkar, hösilagepåsar, vattenhinkar och plocka undan saker stod på schemat sedan. Jag tyckte att jag inte borstade henne bra nog innan ridturen (för att slippa rida i kolsvart skog), för många skulle den borstningen gott och väl dugit dock. Men jag får dåligt samvete när jag skyndar mig, även om all lera är borta och svansen/manen utredd och så vidare.. Så efter alla andra sysslor borstade jag henne mer ordentligt ute i gången, ryktade och kammade igenom manen en gång till (den var blöt och lerig första gången innan ridturen) för att få den utredd. Sedan puss puss och hejdå. Hemma väntade köttbullar och mos, min hunk är bäst. :)

Imorgon är det tvätt av bakben som gäller. Måste måste måsta komma ihåg att ta med handduk, glömde det idag. Ska bara tvätta bort intorkat kleagg (sto går med sto, skvätter lite och är allmänt "fjollig", nu gör hon inte det längre men det sitter ju där och vägrar borstas bort med piggborste eller annan borste...) på insidan av bakbenen, så kanske hon slipper bli pälslös där bara för att man med fingrarna drar bort de småsmå torkade tussarna.. Blä.

Det var allt för idag.

Adieu.

Inga kommentarer: