fredag 28 januari 2011

Bäst.

Känner mig tvungen att skriva ett litet inlägg, om inte annat så för att kunna gå tillbaka och le åt minnet vid ett senare tillfälle. :)

Åkte till stallet på kvällen eftersom jag skulle ha kvällsfodringen. Åkte dit efter sju någongång eftersom jag skulle ta hand om Aztor också. Började med att fylla på med vatten åt båda hästarna och mockade sedan åt Aztor för det är jobbigare än att mocka åt Zeppolin. Tog ut Zeppolin i gången, mockade åt henne och sen var det dags för borstning inför ridturen.

Det blev barbacka eftersom jag har ont i högerfoten sen igår (ingen aning om varför dock). Eftersom jag inte hade så mycket tid på mig att rida så valde jag att rida på vägen upp till bron och sen upp till björkhagen. Det blev en halvtimme totalt. När vi vände vid bron så började jag kräva lite av henne i skritt och hon samarbetade på en gång! Helt otroligt. Rask skritt och i fin form. Kände hur ryggen under mig förändrades till det bättre, alltså jobbade hon på rätt sätt. Jag fånlog. Vi gjorde några övergångar från skritt till trav och det gick hur bra som helst. Gjorde halt då och då, även det gick bra.

Vi har inte galopperat sen november (!), när vi kom till backen vid björkhagen så valde jag att göra en galoppfattning eftersom hon kändes så lugn och samarbetsvillig ikväll. Hon fattade direkt och vi galopperade inte mer än 10m och jag var toknöjd! Kanske är fånigt, men med tanke på hur galopp efter lång tid utan det brukar vara (studs studs hopp hopp glad häst) så var det toppen. Medvetet val att sakta av efter 10m, innan hon hinner komma på ordentligt att det var galopp vi höll på med. Hon blev rätt överraskad av min fattning. ;)

Skrittade sen resten av tiden och efter en perfekt (!) halt så fick hon långa tyglar och vi var båda nöjda.

Sådana här stunder kan man leva länge på.. Det bådar gott inför våren det här! Det här var den här vinterns bästa pass gällande jobb, form och så. Underbart! :)

Efter ridturen fixade jag höpåsarna och sen var det dags för kvällsfodringen. Kom hem fem över halv elva. Åt lite müsli och mjölk, busade med katterna, smörjde in min fot med gel och tog smärtstillande. Borstade tänderna och rensade kattlådorna - sen direkt i säng med bärbara datorn. Avslappning såhär innan sovdags.

Sovit så himla dåligt hela veckan. Värdelöst.

Dessutom gör foten skitont när jag går. Haltar lite fint.. jaaaaja. Bättre jag än hästen iallafall! Gällande hälta alltså. :p

Inga kommentarer: