söndag 29 april 2012

Skogsmullar.


Både igår och idag har jag och Zeppolin skogsmullat oss. Igår blev det en mysig skrittrunda barbacka i skogen i strax över 40 minuter (3,65km), Zeppolin fick välja stig och valde en vi inte följt på länge. Blev lite offroad där på slutet av just den stigen för eh.. stigen var borta kan man säga eftersom de huggit ner alla träd där. Det löste sig ändå, hon sicksackade sig fram på det lilla kalhygget.. :)

Såhär mysigt är det att vara i skogen och få njuta av livskvalitet av bästa sorten:

Finns många mysiga stigar i de där skogarna. 

Idag på eftermiddagen gav vi oss ut utrustade med sadel för att hon skulle få trava och galoppera också när vi var ute. Hon joggade på i lagom fart för en gångs skull när vi travade, det flöt på helt enkelt. Hon piggnade till "lite" mer när jag gjorde galoppfattning kan man säga. Swooooosch sa det bara så var vi uppe i friskt tempo. Denna gång utan bus, det tackar matte tant extra mycket för. Var inte på humör för att handskas med Zeppolinbusryck. Travade sen av och så ordentlig avskrittning hemåt. Nöjda och glada båda två! :) 

Var till stallet imorse direkt efter jobbet först. Dels för att skriva upp mig (och Niina) på pass och dels för att dra av Zeppolin täcket, var ju strålande solsken ute! Hon fick gå utanför hagen och beta en stund, upptäckte då en enorm samling med stora knott under magen på henne och mest överallt kröp de omkring på henne. Girigt sugande blod från min ögonsten. Hon var irriterad på dem och försökte hålla dem borta så gott hon kunde med svansen. Blä för knott! Jag hämtade hästsalva och smörjde in henne på de ställen där hon blivit biten en hel del redan och de utsatta ställena i övrigt (juvret tex). När jag smörjde så upptäckte jag att fler dykt upp. Jag gick åter igen till stallet, denna gång för att hämta flugspray. Känns tidigt att ha på det redan nu men det gjorde susen! De flög omkring henne men landade inte på henne och hon var synbart nöjd med den lösningen. :) 

Åkte hem för att äta frukost och lunch, lite vila också för den delen (jobbade till nio imorse). 

Väl tillbaka i stallet började jag med att mocka, ha in ny torv, fylla på hösilagepåsar, hämta in en ny hösilagebal och fylla hinkar med mat. Mockade även en kärra skit från hagen. Lika bra att börja nu när det dels är torrt i hagen och dels inte är så långt gräs. Går lättare då! Fint väder var det ju också. Nu när jag är gravid så pallar jag inte med att mocka 3-4 kärror på en dag. En kärra per dag de dagar jag får för mig att mocka skit från hagen. Det är ingen idé att skjuta upp det, det ska göras oavsett så det är bara att ta tag i det i god tid! Tog in Zeppolin efter att ha gjort alla de där sakerna och insåg att jag verkligen måste göra något åt hennes man innan sommaren kommer. På sommaren rör jag nämligen inte hennes man utan låter den växa hejvilt som den vill, skyddar bra mot insekter åtminstone där den ligger liksom. Brukar därför inte ta tag i frisering av man igen förrän framåt september eller så. Nu var manen ovanligt lång för att vara såhär precis innan sommaren så det var bara att gräva fram mankniven och börja jobba. Sjukt dålig på att frisera, men även det måste ju göras ändå då och då. Kommer få klippa långa "vilda" hårstrån några dagar framöver som dyker upp från ingenstans nedanför mankanten och sådär. Brukar alltid bli så. Manen blev någorlunda rak (nåja..) och kort för att vara hennes man. Får väl vara nöjd helt enkelt! Den växer snart ut igen... :) 

Red efter pysslet och sen var hon mycket mycket glad över att få komma in i boxen och mumsa i sig sin middag efter att jag svampat av henne i spolspiltan. Jag bytte vatten i vattenhinkarna, smörjde tränset (också försummat ett tag..) och sen kunde jag äntligen åka hem och påbörja middagen. Hungrig! 

Imorgon är jag ledig, som alltid på måndagar. Jag tänker inte åka ner på stan och drälla bland berusade och icke berusade människor som Uppsala svämmar över av just imorgon. Slöförmiddag och sedan på eftermiddagen ska jag till stallet för att dels ta hand om min ögonsten och dels en av de andra hästarna i stallet (markservice). Intag av hästar också runt halvsexsnåret också.. 

Nu tänker jag ramla i säng. Hade planer på det en timme sen men väntade snällt på att sambon skulle komma hem. Tänkte att det vore trevligt för honom att se en vaken flickvän snarare än en snarkande.

Inga kommentarer: