söndag 15 november 2015

Vadå "strukturerat"?

Hade Zeppolin kunnat prata samma språk som vi människor gör så hade hon idag starkt ifrågasatt vad grejen var med dagens ridtur och att jag i början mumlade något om att "rida strukturerat" som omväxling till snabba turer (mestadels voltfritt och för all del vältfritt) i skogen. Snabba turer i skogen funkar utmärkt som motion anser ena delen av ekipaget. Inte jag. Det är onekligen roligt, det säger jag inget om, men då och då måste den här matten försöka rida lite mer strukturerat också.

Vi hamnade i Björkhagen. En sommarhage som nu står och vilar till sommaren 2016. Den har en lång uppförsbacke (eller nedförsbacke, beroende på var man står - duh!) som ger många möjligheter till träning. För mig och Zeppolin gäller det att ta sig upp för backen i antingen skritt eller galopp. Vi började förstås med skritt, någon form av uppvärmning. Sedan red vi i stooora volter där det inte fanns träd och annat som störde. Zeppolin undrade om jag var från vettet. Rida på volt?! Vi har undvikit det i över ett år. Några gånger har vi förstås ridit på volt, men inte jobbat på volt eller medvetet ridit på volter under ridpass. Detta pga att hon förra året var halt en sväng och det som fanns kvar vid återbesöket då var att hon markerade lite på just volt, i höger varv. Det var allt. Rid som vanligt men undvik att rida på volt (mycket) och annat "som belastar" eller vad man nu ska skriva för att uttrycka sig vettigt. Saksamma, jag vet vad jag menar och det är väl huvudsaken? Jo.
Det gick hur som helst lite knackigt det där med att rida strukturerat på volt och serpentiner och så vidare. Skänkelvikningar var inga problem, det är hon grym på. Det brukar vi roa oss med i skogen. Däremot att gå/springa någorlunda fint i övrigt? Ehrm.. Eh.. nu pratar vi om annat en stund.

*mumlar en massa saker om mattar som borde rida strukturerat oftare*

När det var dags att galoppera upp för den långa backen så var Zeppolin väldigt peppad på just det. Hon tog i från hovarna (tårna) när hon i frisk galopp for fram upp för den där backen. Hoppade över ett 20cm högt naturhinder av björk och fortsatte sedan hela varvet i galopp och så drog hon upp i backen med en oerhörd kraft i sin galopp. Fina hästen, det var rätt dag att göra sådant där på. Travade av efter det och så skrittade vi hem. Jag hoppade av precis utanför hagöppningen och promenerade hem istället så slapp hon bära mig på vägen hem åtminstone. Godis fick hon förstås, det får hon alltid när jag hoppar av så det är det första hon checkar av när jag hoppar ner från ryggen. ;)

Pigg var hon, men lagom pigg för en gångs skull. Senaste ridturerna har annars varit på en tant Z med alldeles för mycket mycket överskottsenergi. Idag var hon pigg på ett mer strukturerat (!) sätt. ;)

I slutet av varje pass i stallet så är det ändå endast en sak som betyder något och som jag "tar med mig hem" när jag åker därifrån och det är att hon oavsett allt är det bästa som finns.

Inga kommentarer: