torsdag 11 oktober 2012

Det rullar på.

Har visst inte skrivit på ett tag, har inte hänt så mycket nytt på hästfronten nämligen. Zeppolins behandling avslutades förra veckan och en del saker har blivit bättre, andra inte. Andningsfrekvensen är fullt normal numera, hon andas inte "för tätt" längre. Skönt för henne kan jag tänka mig. Hostan är kvar däremot, inte alls i samma omfattning som innan men den hänger envist med. När hon rullar sig, legat ner eller drar en galopp i hagen (som igår när jag ropade på henne för att ta in henne - skritt skritt skritt och så full galopp sista sträckan, vilket ledde till fem hostningar innan hon var färdighostad..) är hostan som mest närvarande. Vid ansträngning helt enkelt. Hostandet i samband med måltider har minskat tycker jag, jag hade kvällsfodringen i fredags, lördags och i tisdags och totalt hördes en hostning under alla tre fodringarna så det är avsevärt mycket bättre! :) 

Annars då? Tant har fått ett nytt täcke med halvhals. Nu ska väl regnet hålla sig borta från att blöta ner hennes bogar på insidan av täcket, spelar ingen roll vad jag har för täcken då det ändå rinner innanför när det är ihållande regn. Lösningen blev att införskaffa täcke med halvhals, hon hade inget förut. Snygg färg (lila) dessutom, passade henne bra tycker jag. :) 


I övrigt händer inte så mycket, jag har sex dagar kvar till BF och det innebär att allt blir knepigare och knepigare att göra. Mannen följer med dagligen till stallet för att avlasta mig. Hjälper till att mocka, bära/fixa vattenhinkarna, borstar där jag inte riktigt kommer åt så bra (sjukt jobbigt att borsta nedanför knäna på henne tex, går dåligt att sitta på huk/böja sig så långt ner..) och kratsar hovarna och sådär. Guld värt! Jag har fixat folk som kan hoppa in och ta hand om henne när det är dags att få ut den här bebisen, känns skönt att veta att hjälpen finns ett sms bort så att säga när det är dags. :) 

I november flyttar vi till en större lägenhet, hejdå 36,5kvm - hej 67,1kvm! En tvåa. Blir trevligt med mer utrymme. Vi behöver inte stressa med att flytta och flyttstäda, så det blir någongång i början av november flyttlasset går. Denna lägenhet får städas lite varteftersom, delar nog upp det på flera dagar så blir det inte så jobbigt.. Eller ja, det blir mindre jobbigt än att städa allt på en dag. ;)

Slänger in en bild som är tagen några dagar sedan när jag skulle ta av henne täcket och sen ta ut henne från hagen för att borsta grishästen lerhästen medan hon fick äta där det är längre gräs än i hagen. Det gick sådär att fota då hon kom med så rask skritt mot mig och dessutom giiiivetvis körde ut tungan precis när jag skulle fota. Som vanligt alltså. ;) 

Finaste hästen i vilket fall som helst, med eller utan tunga utanför.
 

Inga kommentarer: