måndag 29 april 2013

Träningsvärk på G.

Igår red jag ut i skogen på Zeppolin. Tänkte skritta och trava lite, ha det bra i det fina vädret helt enkelt. Jag tänkte mig en relativt lugn och stillsam tur. Zeppolin tänkte mer "fullt ös medvetslös!". Det blev någon form av kompromiss, vi höll oss åtminstone till de planerade gångarterna. Man kan väl snabbt konstatera att enda gången Zeppolin länger på travstegen är när hon JÄTTEGÄRNA vill galoppera men inte får, då ökar hon traven så mycket hon bara kan och det ger låånga travsteg. Vilket känns annorlunda mot hennes annars så markbundna trav. Knashäst. Bromsen verkade vara lite rostig och ur funktion igår, så vi fick kämpa lite för att få den att funka. Eller vi och vi.. jag kämpade för att få den att funka, Zeppolin motarbetade mig. Till slut lydde hon mig så som hon skulle och bromsen funkade därmed utmärkt, trots sprattel och spring i benen på Den Flygande Köttbullen! ;) 

Idag skrittade jag fram henne på vägen och en sväng i björkhagen innan vi gav oss på ett pass på ridbanan. Traven under uppvärmningen var då inte mycket att hurra över, kändes mest jobbigt. Mest pga mjölkfyllda bröst på ryttaren, det är inte så skönt när de rör sig då om man säger så. Det var bara att bita ihop och rida på ändå, planen var att galoppera lite igen (igen som i att vi galopperade häromveckan, första planerade galoppen sen förlossningen i höstas) och sen jobba lite på den allmänna formen. Galoppen gick bra, hästen flåsade och ryttaren kände att träningsvärken från igår byggdes på än mer med ny värk. Hon ville väldigt gärna springa iväg, blir så när det är jobbigt för henne. Dock var det relativt kontrollerat och lagom ändå, trots att hon ökade farten mer än nödvändigt några gånger. Efter galoppen blev det arbete i trav och skritt och det gick över förväntan. Hon kan minsann om hon vill! (och är ordentligt uppvärmd, vilket involverar galopp...)

Efter ridpasset var både hästen och jag trötta kan man lugnt säga. Hon fick gå in och äta sin middag, själv borstade jag av henne med spaghettiarmar som inte riktigt ville vara med om någon hästborstning utan de ville hellre bara hänga längsmed sidorna som två döda sladdriga maskar. 


Om jag tror att jag kommer att ha träningsvärk imorgon? Jepp.

Om jag tänkt rida imorgon igen? Jepp.


Men det får allt bli en tur i skogen då... skritt på långa tyglar.




Inga kommentarer: