måndag 12 mars 2018

10 år.

På onsdag är det 10 år sedan Zeppolins hovslagare kom för att sko henne för första gången, det är många år sedan det. Det innebär också att det är 10 år sedan (det var det i januari) som Zeppolin flyttade till min i Uppsala. Då flyttade hon in i box 8 på Kungshamn och för något år sedan flyttade hon in i  box 1, en större box. Drottningsviten. Nåja, kanske inte, men hon var äldst i stallet och hon stod i en av de tre stora boxarna (sviterna) i stora stallet så det passar att kalla den så trots allt.

Igår lastade jag in henne i en transport. Där stod hon tålmodigt som den lugna, kloka och coola tant hon är. I 75 minuter stod hon där och väntade på att Poppis, som inte alls var lika sugen på att gå in i transporten, skulle ta sitt förnuft till fånga och kliva in i transporten så att de kunde åka. Gold, Zeppolins stora kärlek sedan 10 år (mycket som är 10 år sen) och hans kompanjon Kalle hade redan åkt från stallet tidigare. Upprörd kvar i hagen var Touchan, Poppis mamma som inte tyckte om det här med att hennes barn OCH "mormor" lämnat henne en sam och drog iväg i en transport hur som helst. Hon ville senare inte gå med på att kliva in i transporten så hon fick en långpromenad från stall till stall över skog och mark istället..

Zeppolin har flyttat. Hennes flock likaså, inklusive hennes loverboy som sagt. Inte så många kilometer från det hem hon haft i 10 år. Det är fint, hon verkar trivas med sin hage och det bästa av allt är nog ändå att efter 10 års väntan får hon stå bredvid sin älskade kärlek. Som hon stod och ville mulpussas med honom genom gallret igår när de kom in från hagen. Gulltant..


När hon flyttade till mig i Uppsala så var tanken att Kungshamn skulle vara det sista stället hon bor på, tills det är dags att gå vidare till andra sidan. Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag tänkte om och hon har flyttat trots allt. Ett tag framöver kommer jag dock ändå vara i det gamla stallet några gånger i veckan eftersom jag har stallpass under uppsägningstiden. Imorgon ska jag dit för att påbörja urmockning av boxen. Det är inget jag vill göra under en mocksession om man säger så.. När jag tömt boxen inför sommarstäd så har det blivit uppemot 10 kärror och ibland mer som körts ut på gödselstacken så.. Nej. Inte ta allt under ett mockpass tacksåmycket.

Hur som helst, det är såhär det är nu. Komma iordning på nya stället och hänga kvar ett tag på det gamla och städa upp efter mig där varteftersom. Udda känsla.

Inga kommentarer: