torsdag 9 december 2010

Fettförbränning.

Igår kom jag till stallet flera timmar tidigare än jag brukar. Det var dags för hovslagaren att sko om Zeppolin. Tog in henne kvart i två och kort därefter dök hovis upp. Hon fick nya skor i bak och kunde skos om med de gamla i fram. De slits inte så mycket såhär under vintern. Jag hade köpt nya broddar också som han satte dit åt mig. Lär väl sitta som berget, förhoppningsvis slipper jag ta ur dem själv sen. ;)

Medan hästen fick "pedikyr" så mockade jag. Grishäst. Det tog evigheter. Inte för att jag skyndade mig heller, men det tog ändå ovanligt lång tid. Hon hade legat ner och bökat runt halmen rätt mycket. Efter hovis fick hon gå in i boxen en sväng och kissa. Provade nya innetäcket på henne innan jag släppte in henne också kom jag på nu. Det passade perfekt.. förutom gjordarna runt magen. De går att stänga, men det är också allt. De sitter åt som bara den och det är inte önskvärt. Måste lösa det på något sätt.. trolla dit förlängare. Det löser sig, får fundera lite på det där.

Gjorde iordning henne för en tur ut i skogen. Fettförbränningstur. Rask skritt i minst en halvtimme är en effektiv fettförbränning för hästar har jag läst på flera ställen några år sedan. Är det dessutom snö så att det blir lite tyngre så är det ännu bättre. Vi var ute i 45 minuter. Pigg och glad häst. Inte så pigg matte, men glad. Hästar är balsam för själen minst sagt.

Efter ridturen fixade jag klart i stallet och sen var det dags att ta in hästar.

Handlade efter stallet och åkte hem för att duscha och laga mat. Sen dog jag. Ungefär. Trött trött. Plus att jag hade förkylning på G. Hade ont i halsen natten till igår (började då) och sen har det bara eskalerat.

Idag har jag ont i halsen, är utmattad, snorar deluxe, har huvudvärk, hade lätt feber imorse och mår helt enkelt inte bra. Men jag är på jobbet. Förstås. Jobbar eftermiddag idag pga jobbmiddag med brukarens jobb, jag ska med på den.

Sova lockar mer..

Hästen delegerade jag bort idag, det var smart gjort måste jag säga. Hade haft noll energi till det själv idag. :(

Inga kommentarer: