lördag 8 januari 2011

En månad.

Nästan precis en månad sedan jag skrev något här. Hästen finns kvar, alltså borde jag skriva något so here we go!

Det är snöigt som bara den ute, det har nog ingen missat. Mer kommer det dessutom. Nyss sa visserligen min sambo att det regnade (!) ute. Det är inte så värst bra dock, det kommer bli snorhalt när det fryser på. Inte bra.

Zeppolin mår bra. Hon är visserligen fortfarande bukig/knubbig/lik en tunna/tjock - men vi jobbar på det. Jag har inget nyårslöfte gällande mig själv, däremot gällande hästen. Hon ska komma i form. Vi hamnar alltid i lite dvala vintertid pga snö och mörker, men vi är på G nu igen trots det. Jag red inte igår, men jag red kvällen innan. Hon fick tom jobba lite och inte bara gå och skritta i rask takt på långa tyglar som vi mest gör annars såhär vintertid. Hon tyckte väl att jag var dum som krävde något av henne, men skötte sig förvånansvärt bra. Red på hackamore och inte i djupsnö alls utan vi höll oss på enbart plogad väg. Travade lite och då var hon tramsig, men i övrigt gick det bra. Hon är pigg, det är hon. Pigg och glad, full med energi när vi är ute. :)

I år fyller hon 20 år. 20 år - allvarligt? Den hästen ser inte ut att vara så gammal. Visst, hon är lite svankryggad men det blev hon efter dräktigheten (sonen är nu fyra år, tiden går fort!). Hennes stjärn i pannan har spridit sig lite med mer vita hår åt diverse håll. Hon har också börjat få vita hår ovanför ögonen. I övrigt ser hon inte gammal ut. Jag gissar att hon har många år kvar att leva, med tanke på hur fräsch hon är. :)

Vi ska som sagt komma i form, jag säger "vi" eftersom jag i högsta grad också måste komma i form. Jag måste skärpa till mig och träna själv också. Inte bara hästen. Hästen ska få en lite bättre kroppsform och bygga muskler. Bygga upp en bättre kondition och helt enkelt komma i form. Det är mitt nyårslöfte gällande henne och det ska hållas! Vi har våren på oss att komma i vettig form och helst hålla den under sommaren utan att tjocka på sig alltför mycket. Förra året var det bantarbete och lite väl torr mark pga uteblivet regn, men hon blev iallafall inte tjockare än hon redan var sen våren. Tänker på hennes leder och så.. måste gå ner lite i vikt pga det framförallt. Hon får inte för mycket mat, kraftfoder får hon väldigt lite av. Mest är det för att väga upp för det som det blir brist på pga det hö vi har nu och för att hon måste ha något som skramlar i krubban. Kan inte ge bara morötter eller sådär, då väntar hon bara på den "riktiga" maten efter att hon ätit upp. Henne lurar man inte så lätt.. :)
Sen spelar det ingen roll att det bara är 3 dl müsli i krubban, det är mat och det skramlar. ;)

Ikväll ska jag dit runt åtta eftersom jag har kvällsfodringen.

Jag är inte så fräsch idag. Känner mig utmattad och huvudvärkig. Hade ont i halsen när jag vaknade imorse. Typiskt. De sista dagarna innan jobbet kickar igång igen på måndag. Jaja.. går väl över. Sen..

Liten uppdatering åtminstone.
Borde nog slänga upp en bild någon dag också, nåja - den som väntar på något gott...


... blir aldrig tjock
. ;)

Inga kommentarer: