torsdag 14 april 2011

Hopphäst avdammad.

Älskade söta gulliga sötklump. Hon är verkligen en solstråle i mörkret.

Idag åkte jag till stallet tidigt (nåja, tio över nio klev jag ut från lägenheten) för att jag tänkt hoppa med henne idag. Lite lågt och mest gymnastik helt enkelt. Stod studs (fyra hinder) på banan sen igår plus ett rättuppstående på diagonalen. Det sistnämnda låg på 80 - det sänkte jag ner till 50. Sista två (?) sprången blev dock 70. Det får duga såhär en första gång. För jo - det här var årets första hoppning för vår del! Finally.

Vi (vi hade Malin och Aztor som sällskap) skrittade ut en sväng i skogen först för att skritta fram ordentligt. Därefter till banan för att värma upp i trav och galopp inför det som komma skulle.

Man kan lugnt säga att hopphästen i Zeppolin väcktes till liv rätt snabbt. Trava över bommarna var värdelöst, just trava över bommar är snäppet värre än att travhoppa - vilket också är värdelöst om man frågar henne. När vi däremot skulle ta bommarna i galopp så tog hon det på största allvar och hoppade glatt över bommarna som om de var upplagda på stöden redan. Då förstod jag att hon vaknat till liv och förstod vad vi skulle pyssla med. Aztor var rätt laddad och på hugget han också för den delen. Hoppa är ROLIGT! :)

Det var verkligen roligt! Hon kändes och såg överlycklig ut över att få hoppa igen. Vi började med att bara höja upp de två mittersta hindren i studsserien och senare alla fyra. Hindren låg på 50cm, vilket var lagom. Hon hade sådant sug och var väldigt laddad inför varje anridning mot hindren. Jösses.. En gång kom vi in i lite för snabb galopp (jag hade planer på lugnare galopp - man kan säga att vi hade lite skilda åsikter just då) mot hindren - det var dock inget problem. Det där skötte hon så bra ändå. FINNS det ens något som heter "för snabbt"? Nä. Inte om man frågar henne nej. Nåja, vi hoppade åt båda hållen och sen över det ensamma rättuppstående hindret. Det gick bra, förstås. :)

Jag är glad för att hon skippade att studsa efter hindren idag - vilket hon gör ibland när det är lite högre (läs: roligare enligt Zeppolin). Idag landade hon i relativt bra galopp som hon fortsatte i tills jag sakta ner. Var lite väl laddad vid några anridningar, men det gick bra det också - kan inte kräva att en hopphäst inte ska få känna sig lite sprallig och glad inför att få hoppa. Behövde knappt tänka galopp inför fattningarna idag, hon fattade ändå. Eftersom hon var så taggad så ville jag för skojs skull se om det gick att få till en galoppfattning från halt. Det gick utmärkt det också. ;)

Vad kan vi dra för slutsats av detta? Att mattes planer på att hoppa regelbundet (en gång i veckan) nog får bra stöd från nämnda häst. Vi var båda trötta efter passet, skrittade av helt för hand och hon fick gå ut naken i det varma soliga vädret efter en liten dusch av de svettigaste områdena.

Gullehäst! Bara genom att existera och vara den hon är så får hon mig att må bra. Ångesten jag känner inombords lättar när jag är med henne och håller sig på avstånd längre än om jag vore utan henne. Visst, jag tar lugnande och sådär just nu - men det är ändå Zeppolin som är den bästa medicinen. Älskade älskade häst.

Jag tog bort alla hinder från ridbanan. Mest för att det stör mig att de står där i flera dagar. Det FÅR stå hinder på ridbanan onsdag till lördag, men det betyder inte att det måste stå hinder där då. Eftersom vi använde dem idag så tog vi helt enkelt bort dem också (trots att vi inte byggt fram dem). Skulle man vilja longera eller liknande så blir det trångt när det står hinder på banan också. Ett tag sen stod det hinder på banan i mer än en vecka. Ridbanan är inte gigantisk och det är inte kul att rida där om man inte tänkt hoppa, det är inte bara hoppryttare i stallet liksom.. Jag föredrar att släpa fram hinder och ta bort dem samma dag om inte någon uttryckligen ber om att jag ska lämna dem kvar för att de också vill hoppa. Detta händer dock aldrig så ta fram = ta bort också. Svårare än så är det inte.

Kanske surar någon över det idag, om de tänkt utnyttja studsserien också eller så men då är det väl så helt enkelt. Bara att dra fram allt igen om hoppnerven gör sig påmind. ;)

Nu ska jag .. andas. Bara vara. Leta fram någon form av ork och energi från något gömställe. Jag ska tillbaka till stallet före klockan sex för att ta in hästarna. Det och att fylla på Zeppolins vattenhinkar i boxen. Allt annat är klart för dagen. Skönt!


Inga kommentarer: