tisdag 5 april 2011

April.

Nu tycker jag att man på riktigt kan säga att våren är här. Snön smälter snabbt och hagarna är leriga här och där. Hästarna likaså. ;)

Såg framför mig att igår när Zeppolin var naken ute (ja tänka sig - trots att solsken inte dök upp förrän vid fyrasnåret på eftermiddagen istället för vid lunch som jag trodde att den skulle) så skulle hon passa på att rulla sig. Jag hade fel, hon var dock lerig en bra bit upp på bakbenen och jättelerig under magen. Varför? Hon och hagkompisen hade visst haft race och lattjo i hagen enligt vittnen. Det märktes på hagkompisen också som hade lerprickigt huvud. ;)

Jag har nu ridit fyra dagar i rad. Jag har träningsvärk deluxe, inte för att jag har ridit fyra dagar i rad - det har jag gjort förut också förstås utan snarare HUR jag ridit.

I lördags premiärred vi ridbanan ordentligt. Skrittade på vägen först som alltid, sen in på ridbanan för att helt enkelt rida runt lite på volter (äntligen!) och sådär. Red i alla gångarter, framåt slutet gick det bra i trav och skritt - bra i som att hon jobbade på bra. Red utan stigbyglar då och då, jobbigt! Jag fick ont i knäna av ridturen, jag får det ibland. Det gick dock över efter ett par timmar. Hur som helst så upptäckte jag eller snarare påmindes jag om våra svagheter lite extra mycket där på ridbanan. Sådant jag förträngt under vintern då det bara gått att rida ut i skogen dag ut och dag in. I skritt går det rätt så bra, men i trav och galopp så faller hon in i kurvorna/svängarna så att säga. Jag sitter rak, men hästen ligger i svängen mer eller mindre. När vi kommit så pass långt i ridpasset att hon går i form och jobbar så blir det förstås bättre, det är innan det som hon faller ut än hit och dit. Det får vi ta och jobba på med igen. Nyttigt att återupptäcka sådant som vi behöver jobba med tillsammans, då har man mål att sträva efter så att säga.. :)

I söndags skrittade jag ut. Travade nog hela 200-300 m totalt. Is is is överallt i skogen nämligen, så vi smög fram och det var rätt skönt att ta det lugnt efter lördagens mördarpass på ridbanan som gjorde både mig och hästen trötta. Puh.

Igår valde jag att rida barbacka. På med schabrak, gjord som håller det på plats, träns och skydd och så iväg. Vi skrittade på vägen (tadaa - som vanligt) och sen gled vi in på ridbanan för att jobba lite smått. Skrittade ganska mycket, travade en del och då gled schabraket bakåt. Jag valde att slänga av det och rida utan. Det har jag inte gjort sen.. ja.. sen när? Tror inte ens jag suttit på henne förra året utan schabrak, man blir så hårig i häcken och det kliar efteråt sen! Det gick bra hur som helst. Jag valde rentav att galoppera i båda varven, även om jag först tvekade lite inför högervarv för är det någonstans hon kan tänkas bli lite studsig/tramsig så är det i höger varv som hon har svårare för. Det gick bra det också! Hon var lugn hela tiden, i alla gångarter. Enda jobbiga var att sakta av från galopp till trav, de första skumpiga slängtravsstegen (jamen typ så..) är ingen höjdare. Framåt slutet gick hon jättebra i skritt och trav. Gullehästen! :)

Jag fick förstås mer träningsvärk av det där. Jag fick även skavsår/ridsår mellan skinkorna (på ena sidan). AJ! Gjorde skitont att duscha igårkväll, trodde stället skulle brinna upp totalt. Det sved som fan helt enkelt. Zinkpasta efter duschen blev räddningen. Det har jag kört på idag också. Fiffig uppfinning det där! :p

Idag skrittade vi ut i skogen och halkan. Med sadel. Vi smög fram där det var som halast, i övrigt fick hon bra grepp trots is. Hon trodde först inte att hon fick det - därav smygandet. När hon upptäckte att det gick att gå normalt så traskade vi på en sväng. Var väl ute 40-45 minuter. På vägen hem valde vi en annan stig en bit, där var det bättre underlag och inte så isigt. Där traskade hon på rätt friskt och glatt.

Tillbaka i stallet så fick hon resten av sitt middagshö (fick lite före ridturen) och middagskraften. Jag passade på att prova regntäcket jag köpte till henne över en månad sen. Ett ofodrat Thermo Master från Hööks. Hon har ett sedan förut, men efter diverse spöregnsincidenter i höstas så kändes det som om det var lika bra att köpa nytt. Det regnade alltså "in" i täcket rätt rejält i höstas. Vi snackar vattensamling INNE i täcket, speciellt framme vid bogen. Inte lätt att få ut och torka kan jag säga. Nä, nytt täcke fick det bli. Det andra blåa (gamla) får vara reserv sen. Nu är det fleecefodrat regntäcke och det där nya fina gröna hon får använda. Vintertäcket har jag idag städat undan i väntan på nästa vinter (då lär jag dock köpa nytt.. som ligger still och inte hänger på sidan varenda eviga dag) då det får agera reservtäcke. Hon passade jättebra i täcket, fin färg! Det satt bra också. :)

Nä.. Nu ska jag dra mig till sängen. Min kropp är sliten och trött och full av smärtor.

Imorgon får hästen snällt vila. Matte behöver återhämta sig. Dessutom rider jag sällan fler än fyra dagar i rad utan vila. Även om jag kanske skrittat två dagar i rad eller liknande. Vi behöver vila emellanåt båda två, hon går inte direkt sämre för det utan snarare bättre vissa gånger. Å andra sidan, är det fint väder imorgon så kanske vi tar en tur före intaget (jag som har det..). Om inte så får hon med gott samvete vila. :)

Det går förresten jättebra med torvbädd! Verkligen över förväntan. Idag låg bädden kvar ovanligt bra, tror nämligen inte att hon legat ner under natten eller så hade hon gjort det ovanligt smidigt. Min gissning är dock att hon skippade liggläge nu inatt. Annars ligger hon i stort sett varje natt, det vittnar både svans och bädd om. Hon ligger en del kvällar också, mellan intag och kvällsfodring. Tupplurar sig lite och sådär. ;)

Inga kommentarer: