måndag 9 maj 2011

Ja alltså..

Jodå, både jag och hästen lever och frodas. Vissa mer än andra. Gräs i hagarna nu, visserligen kort men hästarna är överlyckliga och går med mulen i marken hela dagarna. Detta har resulterat i att vi (mest jag) som äntligen började se en förändring på Zeppolins magstorlek har insett att med kortgräsätandet kom kanonmagen tillbaka. Jag vet, mest luft eftersom det inte finns så mycket gräs och jag har dragit ner på hennes hö. Men ändå! Detta i samband med att jag under två veckor inte red så ofta gjorde att hon helt enkelt såg mer eller mindre tunnlik ut igen.

Nåja, kan trösta mig med att det är flera hästar i stallet som "plötsligt" gått och skaffat sig kulmage. ;)

Nu är vi dock igång igen, igår var hon UNDERBAR att rida! Det var en sådan där dag då jag log mig igenom nästan hela ridturen. Red en rejäl runda i mestadels skritt i skogen (blev nog bara 300-400m trav totalt och ingen galopp) och hon fick jobba mer än halva rundan i skritt. Hon gick hur bra som helst, vi slirade in i stora långhagen för att ta några varv i trav och i galopp åt vardera håll och jösses.. Kan hon inte gå sådär bra lite oftare? Jag blev lite extra kär i henne kan man säga. Hon kan när hon vill helt enkelt! Gäller bara att värma upp ordentligt (läs: mycket skritt) och passa på de dagar då hon är extra positiv och jobbsugen - som igår. Pigg och alert hela tiden. :)

Annars då?
Hon blev skodd idag. Hon blev verkad i bak ett par veckor sedan i samband med att broddar och bakskor åkte av så idag tror jag inte ens att han behövde röra bakhovarna. Såg inte så ut iallafall, han tog givetvis en titt på dem men konstaterade att det var bra som det var. Hon har skor i fram och kunde bli omskodd med de gamla skorna igen. Nästa gång får hon nya skor igen. Hon brukar kunna gå två skoningar med samma skor. :)

Det är också officiellt försommar nu av flera olika anledningar som har med hästen att göra. Det är försommar när:
- Zeppolin är barfota i bak.
- Zeppolins päls skiftar över till hennes sommarfärg som är mer rödbrun än mörkbrun som den är under höst/vinter.
- Zeppolin måste ha flughuva på sig i hagen soliga dagar, annars invaderar flugorna hennes ögon och öron.
- Zeppolin måste även ha huva på sig under ridturer, alltså en som "bara" täcker öronen. Annars är hon inte rolig att rida på eftersom hon blir så irriterad på flugor som vill in i öronen. Huva på = lugn häst som inte ruskar på huvudet i tid och otid.
- Zeppolin får kraftigare brunst än under vintertid. Stackaren, kärleken (läs: lusten) är inte alltid besvarad från de valacker hon försöker fjäska in sig hos. Matte märker av brunsten genom att bädden är lite rörigare, tant kan inte stå still lika mycket i boxen när hon har en valack på vardera sida om sig (boxgrannar). Varav den ena är en 27-årig tämligen ointressant gubbe och den andra är en superhet läcker piece of lammkött enligt Zeppolin. ;)

Flugor och knott.. blä! Jag får ha på flugmedel på utsatta ställen redan nu. På virvlarna under magen, bak vid/framför/runt ljuvret, framtill vid bogen/halsen och så en påstrykning mellan ganascherna. :(

Nu ska jag lägga mig. Det är visst en dag imorgon också. Imorgon ska Zeppolin få vila. Idag skrittade vi ut barbacka 35 minuter i värmen, båda blev trötta av det. Hon har gått ordentligt lördag och söndag så hon är värd en dags vila igen nu innan vi fortsätter operation "komma i fin form" före sommarbetet. Så blir det lättare att hålla igång under betestiden också sen när hon går ute på dygn. Kondis, styrka, muskler och en lite mindre omfångsrik mage är det viktiga. Hon kommer aldrig bli "smal", men hon kan få en bättre form på magen - lite smalare och framförallt jobba med magmusklerna så att magen kommer upp lite mer. Vi kämpar på!

Slänger in en bild på hennes sommarfärg som börjat sprida sig över kroppen. Hon blir inte så ljus överallt, men hennes päls skiftar helt klart i rödbrunt över hela kroppen men mer på vissa ställen. På bogarna är hon tex just nu lite fläckig i stil med mörkbrun bakgrund och rödbruna fläckar när solen ligger på..

Dessutom slänger jag in en bonusbild i form av en vilande Zeppolin. Hon brukar ligga nästan varje kväll och vila mellan middagen och kvällsmaten. Ligger och stönar högt som alltid. Många ovana som blir förvånade över de ljud hon gör, som aldrig hört något liknande. Hon är söt hon, min snarktant. ;)


Finfin med mobilskugga och allt. ;)






Inga kommentarer: