måndag 6 februari 2012

Vinter på riktigt.

Nu har Zeppolin fått ha på sig innetäcke i stallet i tre nätter (vilket också innebär innetäcke under utetäcket dagtid). Man kan säga att vintern kom hit på allvar till slut också. Tidigare under vintern (och så decembermånads höstwannabeväder) har hon stått naken inomhus då det har varit fullständigt onödigt att ha täcke på med tanke på hur många grader det har varit ute och inne. Hon har inte visat tecken på att frysa och har haft mat att tugga på även nattetid (mat och mat, hon ser halm som mat och det får hon varje kväll utöver kvällsmaten så..) så hålla värmen har inte varit några problem. Vintern på riktigt till slut helt enkelt, med snö och minusgrader och fruset vatten ute i hagen och allt det där.

Zeppolin är pigg och när vi gav oss ut på en ridtur ett par dagar sedan så var hon förstås inställd på granätning. Jag låter henne hållas i början för jag råkar veta att efter mindre än halva turen så är granarna inte intressanta längre och tant är upptagen med att enbart vara pigg och måste "hålla koll" på allt omkring. Vad gör väl en gran (eller femton) i början av turen då liksom? ;)

Sist kortade jag tyglarna för att trava lite. Plötsligt satt jag på en fiolsträng modell stor (600+ kg liksom) som helst ville skippa tönteriet det innebär att trava vettigt (läs: inte så fort att matte skumpar omkring, barbacka you know..) och istället trava fort eller galoppera. Jag tog efter 100m ett djupt andetag och satte mig ordentligt tillrätta och sa högt till Zeppolin att någon explosion vill jag inte veta av och så fattade jag galopp. Det gick ju utmärkt, i säkert 150m. Efter 150m saktade hon av till trav. Slängtrav? Faktiskt inte! En rejäl ökad trav med schwung (?!) och allt. Ursäkta, men brukar dressyrloppan bita hästar mitt under ridturer bara sådär ändå eller? Det var inte ens obekvämt för mig uppepå, som var inställd på just slängtrav. Sen blev det dock avsaktning och då blev det skumpigt och matte blev trött. Vi skrittade resten av turen hem sen och jag svettades trots de -14 graderna i luften. Puh.

Nog är det spring i de där benen kan man säga.

Undrar när jag har råd att skaffa en ny (begagnad) sadel som passar.. Barbacka är mysigt vintertid för det är skönt med kroppsvärme när det är kallt ute, men när det gäller att hålla igång på ett vettigt sätt i alla gångarter på en pigg studsig tant så är det i längden lite jobbigt. Men vi kämpar på! Vi har roligt och det är huvudsaken. :)

Ska snart iväg just till stallet. Ridtur innan solen går ner är planen. Det blåser rätt mycket ute.

Hittade en gammal bild på Zeppolin på datorn idag. Tror jag har nämnt just exakt detta förut men då får det väl vara så. Hittade en bild som är sju år gammal. På bilden har hon samma nosgrimma som jag använder på henne nu på det vanliga tränset (dvs inte tränset jag satt hackamoret på). Håller bra än och ser inte slitet ut! :)


Inga kommentarer: