torsdag 19 april 2012

Bus.

Den där tanten alltså, som i sinnet är runt fem år ibland.. bushäst säger jag bara! Sist jag red med sadel så var det för att hon hon skulle få springa lite i både trav och galopp. Håller mig borta från trav och galopp nuförtiden när jag rider barbacka, för det är inte så skönt för kroppen (hm.. framförallt brösten om jag ska var ärlig) när det blir för mycket fart utan sadel. Hon var pigg och glad, minst sagt. Stod och velade lite över vilket träns jag skulle ta. Om jag skulle ta det vanliga med bett så skulle jag behöva martingal också som komplement. Galopperar ogärna i skogen utan martingal för vissa har åsikter när jag bromsar och drar upp huvudet. ;) Hackamore blev det till slut och det var väl ett bra val antar jag, för hon brukar lyssna bättre på det när det går undan.

Misstänkte nämligen att det skulle göra just det, gå undan alltså. Man kan väl säga som så att vissa var lite svettiga och trötta men mycket lyckliga och nöjda efter ridturen. Hon hade som vanligt åsikter när jag tyckte att vi skulle sakta ner till trav från "kontrollerat sken", ruskade bara busigt på huvudet varje gång jag tog lite i tyglarna. För att inte tala om första galoppfattningen, studs studs och så iväg. Knashäst! ;)

Vi slog den dagen nytt hastighetsrekord i galopp: 35,8km/h. Jag ville inte släppa henne mer än så för det är inte så lång sträcka sen att bromsa in på innan vägen svänger och det blir nerförsbacke och gud vet vad. Hon tyckte nog det var skönt att sträcka ut ordentligt. Det gjorde hon i trav också, stora rejäla travsteg. Visserligen var det för att hon egentligen ville galoppera men vet att hon inte får det så hon ökar traven så mycket hon bara kan istället vilket i sin tur leder till bamselånga stora travsteg. Känns galet konstigt att försöka rida lätt när hon får sådan trav. Vi kunde trava sansat och fint också, självklart. Vi varvade ner ordentligt och skrittade av länge.

Jag blir glad av att rida på Zeppolin. När vi är ute och skrittar i skogen när det är fint väder, fåglarna kvittrar och hon bara trallar fram på stigarna så brukar jag ibland blunda. Verkligen njuta av stunden. Väl medveten om att det är riskabelt att blunda mitt under en ridtur utifall hon skulle bli rädd för något eller sådär, men det är inte många meter jag blundar och det är verkligen värt det.

Efter "racerturen" har vi bara skrittat. Jag har planer på att rida i eftermiddag och då ska hon få jobba lite mer igen. Imorgon är det fredag och jag jobbar dag = tröttdag. Så imorgon blir det nog ingen ridtur misstänker jag. På lördag däremot innan jag åker till en vän i Falun så ska jag hinna med en tur om det inte är alltför vidrigt väder! Varken hon eller jag uppskattar mycket regn/snö.. Surar ikapp. Idag är det fint väder iallafall, än så länge. ;)


I måndags blev hon skodd och jag passade på att fika medan hon åt upp sin lunch inne i boxen. När hon ätit klart så tyckte hon dock att det var dumt av mig att sitta ute på stallplan med en katt i knät istället för att roa henne. Mys med lucka tycker hon! Och nej - stallet är inte snett. Det är fotografen som inte kan fota rakt... ;)

Inga kommentarer: