lördag 26 maj 2012

Fördelar och nackdelar.

Det här med att rida på kvällen har sina för-och nackdelar. 

På plussidan: 
  • Det är svalare, speciellt om det varit en vaaaarm dag i övrigt. 
  • Hästen kan gå in och sova en stund (till) efteråt innan det är dags för kvällsmat.  
  • Hästen är lite trött och därmed mindre benägen att hitta på bus under ridturen. En fördel om man rider barbacka, speciellt när man är på smällen. ;)

På minussidan: 
  • Mygg och övriga insekter som vill bita/suga blod. DÖDÖDÖDÖDÖDÖ!
  • Hästen vill helst sova efter middagen och ett par timmar framåt innan kvällsmaten. Matte kommer och stör och drar ut en på en ridtur? Meh.. (Å andra sidan piggnar hon till en aning när man väl kommer ut). 

Myggen är verkligen inte nådiga, speciellt inte på den första delen av stigen upp i skogen. Jag såg framför mig en liten lugn skrittrunda, lagom aktivitetsnivå en dag som denna då hästen blev ivägdragen mitt i middagsluren och matte är en segis. Jorå, visst skrittade vi men så fort vi kommit förbi den rotiga "hemstigen" så kortade jag tyglarna och gjorde en galoppfattning. Vi galopperade ifrån myggen helt enkelt. Galopperade iofs bara runt 200m och sen skrittade vi resten av ridturen, men det var mindre mygg resten av turen så det var okej då. Dock var hon ändå irriterad av de mygg som ändå envisades med att leta sig fram till oss. Gick och skakade på huvudet titt som tätt så att jag fick rätta till hennes huva några gånger. Ja, nu är "rida med huva"-säsongen igång, hon hatar att få insekter av alla dess slag i öronen under ridturer och kan bli riktigt oridbar utan huva insektstäta dagar. Hon blir helt enkelt så irriterad och kan inte koncentrera sig på något annat än att försöka bli kvitt insekterna. Jag förstår henne! Jag hatar dem innerligt också! Blä. 


Nåja, det blev iallafall en trevlig ridtur trots myggen. På väg hem hade hon bråttom och körde sin vanliga racerskritt, så hon var nog också rätt nöjd i slutändan över att vi var ut en sväng. Att hon sedan stod och gäspade gång på gång i boxen efteråt.. tjaa.. kanske sover än bättre ikväll/inatt efter lite motion. ;)


Imorgon är sista dagen hästarna får lunchmat. De lär inte sakna den, verkligen inte. De lämnar hö varje dag nu. Idag såg det ut som om de lämnat 25% av varje hög och då ska man veta att de bara får 1,5kg per häst i vår hage. Tre rätt så matälskande hästar (speciellt.. ehrm.. min), inte äter hon rent i boxen efter frukost och middag heller. Hon får 1,5kg hösilage både morgon och middag. Kan inte ge hur lite mat som helst bara för att de tycker att det finns "massor av gräs" ute i hagen och föredrar det. SÅ enorma mängder är det trots allt inte. 2kg på de där målen äter hon verkligen inte upp. Sommaren har sina fördelar på så sätt, hästen blir billigare i drift då hon mest äter gräs (skoning är också billigare iom barfota i bak hela sommarperioden). ;) 


Dock är jag rätt.. anti sommar. 
Sämsta årstiden (för min del) att ha häst är just sommaren. Jag har svårt för insekter, jag lider av att hästen lider av insekterna (speciellt bromsen). Zeppolin gillar inte att gå ute dygn, men får snällt gå ute på dygn några veckor per sommar ändå. Det är varmt och klibbigt att greja i stallet och rida ska vi inte ens tala om (gäller både mig och hästen). Nämnde jag insekterna? Näää blä. Tacka vet jag våren och hösten. Väljer tom vintern före sommaren. Så illa är det. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av det. Smörja in hästens insektsbett och hålla tummarna för att hon i år slipper stora svullnader av diverse bett och att det inte blir ett jobbigt insektsår (mygg och broms framförallt). Värmen kan vi inte göra så mycket åt så.. Tjaaaaa.. härda ut helt enkelt! 


Skönt att veta att jag inte är ensam om att ogilla det här med sommaren när man har häst. Vet mer än en person som håller med. Ni som gillar sommaren, grattis! Enjoy så länge den varar... :)


Jag gillar att bada dock. Det är ett plus med sommaren. Att man kan bada ute alltså.

Inga kommentarer: