lördag 21 juli 2012

2012-07-19

2012-07-19: Dagen då jag en gång för alla kunde konstatera att ridbyxor är ett minne blott tills bebisen är född och kroppen går tillbaka i ett skick där "stor gravidmage" inte är ett av tillbehören. Nu är jag dömd till att drälla i stallet iförd stora mjukisbrallor som man ser sådär lagom snygg ut i, speciellt när man rider. Men så är det, jag är inte i stallet för att vara snygg så.. ;) 

Zeppolins bästis har kommit till stallet på tillfälligt besök igen. Stannar en vecka till. Hon kom ut i Zeppolins och hennes hagkompis hage igår och "tog över" Zeppolin direkt. Hagkompisen oförstående varför hon plötsligt inte ens fick titta på Zeppolin. Zeppolin lätt besvärad över situationen (läs: hur tramsiga andra ston kan vara) men gör inte så mycket åt det utan gillar läget. Som hagkompisens ägare sa igår, "Vad är det Zeppolin har som gör att andra hästar dras till henne så mycket?". Egenskapsmässigt alltså. Vissa människor är ju populärare än andra, svårt att sätta fingret på varför i vissa fall. Vad det är som gör att hästar tyr sig till Zeppolin vet jag inte, att hon är äldre? Lugn? Det har varit såhär i många år, inte bara nu när hon är en tant på 20+. Har sina fördelar, förstås. Men det kan också bli lite jobbigt, som när det bara var hon och en unghäst som gick tillsammans i en hage. Kunde aldrig ta in bara Zeppolin för att rida eller sådär, för då ballade unghästen ur totalt så hon fick stå inne medan jag red eller liknande. Hon var inte lugn när det var en häst till i hagen heller, utan skrek efter Zeppolin trots sällskap. Hästar är som de är.. Hellre en omtyckt häst än en som inte funkar med andra, förstås. :) 

Hur som helst så ska jag snart åka till stallet. Lär bara vänta en liten stund på att Oboyen jag drack till frukost ska "rinna igenom" kroppen så att jag slipper bli kissnödig i stallet efter två minuter. 

Håll tummarna för att det är lugnare på insektsfronten idag. Tror flugtäcket åker på idag, tror inte att det ska regna under dagen så då kan hon ha det på sig resten av dagen. Hon blir så extremt frustrerad och störd av insekterna nämligen. Häromdagen ringde hagkompisens ägare och frågade om hon skulle ta in Zeppolin för att hon var så rastlös pga broms och annat. Då jag var på väg dit ändå så kom vi fram till att hon kunde flytta dem till en annan hage närmare stallet istället och se om det blev bättre. Det blev det och hon betade lugnt istället för att hela tiden sparka mot magen, vifta argt på svansen konstant, vifta på huvudet och försöka springa ifrån de äckliga krypen. Fattar inte varför hon ska vara så drabbad av insekterna, de tycker att hon är extra mumsig. LÅT BLI MIN HÄST!

Inga kommentarer: