söndag 5 augusti 2012

Sommargrejer.

Det händer inget speciellt på hästfronten, därav glest med inlägg. Kan å andra sidan svamla på rätt bra ändå, om jag vill. Det har bara inte blivit av. Zeppolin njuter av att äta gräs, njuter dock inte ett dugg av insekterna. Bromsen är värst, de bett hon fått på huvudet är inte att leka med. Ett sitter mitt på nosryggen, precis där flughuvan slutar så det skaver på såret emellanåt så att kanterna går upp lite och blöder. Att vara utan flughuva är dock inte ett alternativ, så det är till att pyssla om såret på bästa sätt så att det håller sig fint. Lite svullen omkring, precis som vid de andra bromsbetten.

Nope. Jag gillar inte sommar. Den här sommaren har dock varit ovanligt sval i och för sig, vilket jag uppskattar. Jag älskar Zeppolin över allt annat, vill inte vara utan henne. Men på sommaren är det värdelöst att ha häst och vara häst om man heter Heidi och Zeppolin. Tacka vet jag våren och sommaren... 


Hon vill in 1-2h tidigare än vad intagstiden är nu (19.30-20.00).. Myyycket nöjd häst om man tar in henne tidigare och antingen släpper in i boxen eller pysslar lite i gången. Denna sommar har hon sluppit att gå ut på dygn, mycket uppskattat! From v. 33 kommer de in mellan 18 och 18.30 och så kvällsmat som vanligt 21.30-22. Det kommer tant uppskatta (matte också). :)

Idag fick jag dessutom samtal (efter intaget) om att hon visst blött lite näsblod. Det har hänt förut och beror på sönderfrustade blodkärl, ser värre ut än vad det är. Men ändå inte trevligt.. Såret på nosryggen hade gått upp också, men snälla stallmänniskan som ringde skulle badda det lite och sådär så det skulle sluta blöda. Det första Zeppolin gjorde efter att ha kommit in var nämligen att klia huvudet/pannan så det är inte så konstigt att såret gått upp igen. Det är ytligt, men ändååååååååå.

Nämnde jag att jag hatar broms?


Nog om dem nu dock. 

Hur går det med motionerandet av totto (och matte) då? Hur sköter sig den gravida kroppen? Den tycker att foglossning är en förträfflig grej att sysselsätta sig med. Bra, förstås men det gör ont ont ont. Jag skrittar ut i skogen då och då på Zeppolin om insektsmängden är låg och vädret inte är kvavt/jättevarmt. Varken hon eller jag njuter av turer som går ut på att nonstop vifta bort insekter (trots flugmedel etc). Men när vädret är "perfekt" och det knappt syns till några insekter i skogen - ja då njuter vi båda. Har märkt att jag får mindre ont av att skippa sadeln än att rida med sadel. Få se hur länge till jag kan motionera henne uppsuttet, sedan blir det till att hålla sig på marken och hon får motionera sig själv (läs: bland annat bli longerad). Tur att de rör sig i hagen om dagarna iallafall, vill inte att tant ska bli stel och dann. :) 


Hur som helst.. Hästen mår bra förutom de där betten/såren. Ja och så var det väl inte så nice att hon pga regnig sommar fått röta i framförallt ena framhoven så rejäl hålvägg bildats. Det fick hovis åtgärda i onsdags när han var ut för att sko henne. Han skar bort en bit av hoven för att bli kvitt hålväggen och för att släppa in så mycket luft som möjligt till rötan - det gillar nämligen inte de bakterier som ger röta. Luft är deras största fiende. Ju mer luft som kommer in/åt där desto bättre. Hon lider inte av att hoven är ful och skuren på det där sättet, huvudsaken är trots allt att det försvinner. Han sa att denna sommar har det varit extra mycket röthovar, men det är inte så konstigt med tanke på regnmängden..

Matte mår .. skapligt. Men snart (!) så är bebis ute och "återhämtningen" kan börja.. och ett nytt liv på sätt och vis. Men det är efter oktober det, ett tag till får jag allt kånka omkring på den livliga bebisen i magen.






Inga kommentarer: