torsdag 31 mars 2011

Träningsvärk (igen).

Idag skulle Zeppolin skos klockan ett. Jag slutade jobba fem i ett. En annan i stallet tog in hästen åt mig, så jag behövde inte stressa på grund av det iallafall. På vägen till stallet köpte jag en Subwaymacka som jag tänkte äta medan hon blev skodd och sedan var planen att mocka. Sen rida. Sen ut med hästen i hagen igen och jag hade räknat ut att jag nog skulle vara hemma vid fyra.

Det blev inte riktigt så nej. Jag kom hem tio över sex.

Anade oråd när jag såg att hästarna stod och åt hö när jag kom vid halv två. Det betyder att de fått sen lunch (runt ett förmodligen, man får ge dem lunch när man vill 11.30-13.00) och detta fick mig att inse att min häst nog inte fått lunch eftersom hon skulle skos just då. Toppen. En häst som är hungrig redan halv elva-elva (eller tidigare, hon är alltid hungrig om man frågar henne..) och så ingen mat sen frukosten (gissar att hon ätit upp sitt morgonhö vid sjusnåret). Jag hade rätt, ingen lunch.

Det var bara att glömma den där mackan just då och så stod jag framför henne med lunchpåsen så att hon fick äta medan hon blev skodd. Annars hade hon inte fått mat förrän efter två. INTE okej. Efter en stund tog jag min macka och åt den med vänster hand och höll påsen med höger hand. Vi hade en liten lunchdate kan man säga.. ;)

Efter skoningen fick hon gå in i boxen och äta upp resten av sitt hö medan jag bytte om till stallkläder och mockade efter det. Jag borstade och ryktade henne efter mockningen och planen var att rida ut barbacka, skritta och ha det bra. Så blev det också. Dock kom vi inte iväg förrän strax före fyra. Vi skrittade bort till klätterbacken, den såg isig ut men vi bet ihop och gick där ändå. En intressant upplevelse utan sadel kan jag säga, den är så pass brant att man glider bak.. Hon kämpade på bra trots att det var lite halkigt - styrde ut henne i snön då och då gick det bättre. När vi passerat det brantaste så hoppade jag av eftersom schabraket låg vid korset i stort sett.. haha..

Jag gick upp med henne för resten av backen (jobbigt!), hon tyckte det var jobbigt och tyckte det nog var skönt att slippa ha mig på som extra tyngd. Duktig var hon! Jag hoppade upp med hjälp av en sten och så traskade vi vidare för att ta oss hemåt. Korsade gamla stockholmsvägen och så in i skogen. Kortade tyglarna när vi skrittat ett tag, hade tänkt se om det gick att jobba henne lite men kom plötsligt på att jag skulle passa på att prova galoppera nu när hon kanske kanske var lite mör i musklerna efter klättringen. Barbacka + galopp hemåt = rätt vågat på en häst som ibland studsar som om hon fick betalt för det och dessutom gääärna springer fort. Det gick dock jättebra! Hon blev glad över att få galoppera och inte en minsta antydan till att dra fanns det. Hon saktade av när jag bad om det och det är då det värsta kommer.. skumpig trav. Puh.. Sen gjorde jag en ny fattning (höger galopp) och galopperade en bit till. Totalt galopperade vi nog inte mer än 300m, vilket är sisådär 200m mer än jag någonsin galopperat under en och samma ridtur barbacka i skogen på henne under alla dessa år. ;)

Hon slängde sig till vänster in i skogen på ett isigt ställe när vi skrittade. Varför? Rådjursbock kom skuttade från höger och stannade 10m ifrån och tittade på oss för att sen fortsätta vidare in i skogen åt vänster. Skapligt oförberedd jag var på det hoppet in till skogen, hon halkade dessutom till. Hade lätt kunnat hamna i ett träd istället. Jag alltså. Hm. Nåja, vi skrittade hem och var båda nöjda med turen. Pigg och glad häst gillas. :)

Väl tillbaka i stallet så borstade jag snabbt av och släppte ut henne naken i hagen. Var knappt en timme kvar till intaget nämligen så hon kunde lika gärna gå naken. Jag bar ut vatten till hagen och fixade en liten ränna (kanal? whatever..) ut från ridbanan som vatten kunde rinna ut i. Gjorde en rätt rejäl sådan och det forsade ner/ut vatten från ridbanan! Det lät rätt mycket tom när det rann - som en vild fors i miniformat. Det lär påskynda upptinandet och upptorkandet av ridbanan hoppas jag. Mest vatten i just det hörnet och i mitten av ridbanan. Får kolla imorgon och se hur mycket som runnit bort.

Efter det där så pratade jag lite med min hästbästis (favoriten efter Zeppolin alltså) Aztor. Tjaa, pratade lite med ägaren och någon annan också. ;)

Sen fixade jag Zeppolins vattenhinkar, fyllde på höpåsar, lade in torv och fyllde krafthinkarna. Sen tog jag in henne och hagkompisen (eftersom klockan plötsligt var kvart i sex - dvs intagstid), gav Zeppolin godis och sen... SEN kunde jag äntligen åka hem! Vrålhungrig och trött.

Hade inte riktigt tänkt vara i stallet 4,5h. Jag tycker om att vara där, det gör jag, men inte så länge om jag bara ska göra de "vanliga sakerna". Hovslagarbesök är inte vanligt förstås, men jag brukar liksom kunna göra annat medan han skor eftersom hon står som ett ljus medan hon blir skodd..

Nåja, imorgon tänker jag hur som helst inte vara där sådär länge! Få se vad det är för väder. Antingen får hon vila imorgon eller så rider jag (duh, förstås) en sväng. Vi får se. Vore nog bra att röra på sig dagen efter klättring faktiskt, kanske tar en promenad om inte annat. Jag lär ha träningsvärk så det räcker och blir över om man säger så. Jag har redan det i ryggen och jag känner det i skinkorna också. Så går det när man rider barbacka och får för sig att galoppera bland annat.. och klättra.. bara att hålla i manen och hoppas på att man inte glider av baklänges typ. ;)

Nu.. inget mer. Det här blev visst skitlångt..

Inga kommentarer: