lördag 18 juni 2011

Det här med sadel.

Åkte till stallet "tidigt" (till runt fem) för att ta in hästen, rida och sen ta tag i mockning osv. Detta för att vara så effektiv som möjligt.

Det var ju fint av mig att tänka så.

Så blev det inte alls nej. Jag gick ut för att hämta hästen, men eftersom hon stod vid vattentunnorna och vilade så passade jag på att byta till nytt vatten både där och i en närliggande hage. Såg att ena vattentunnan där var nästan tom + behövde skuras ur, upptäckte det när jag skulle dra slangen till vår hage. Gick liksom inte att ignorera det då... Jag kan hur som helst inte ignorera sådant utan tar mig tid att fixa till det även om det inte är "min" hage.

Hur som helst, tog till slut in hästen och släppte in henne i boxen. Vet att hon brukar vilja kissa före ridtur. Det gjorde hon också, sket också men sen då? Ja sen ställde hon sig och sov med huvudet ut genom luckan mot gården. Alltså vilade/sov som bara en TRÖTT häst kan. Hon njöt av att få komma in i stallet för att vila. Inte en tillstymmelse till intresse för att gå ut från boxen eller göra något annat.. Jag fick hjärtsnörp av bara tanken på att rida just då så jag mockade istället medan hon vilade. Hon brydde sig inte om att jag gick runt i boxen och körde in grepen mellan hovarna på henne och så vidare, hon var bara intresserad av att sova. Gullehästen..

Jag passade på att hämta ner hö och fylla på kraftfoderhinkarna också när jag ändå hade tid i och med trött häst.
Sen fick det vara nog med slappandet och jag tog ut henne i gången för att borsta. Då vilade hon vidare, men piggnade till sen när jag hade borstat klart och började hämta grejer.

Dagen till ära hade vi sadel! Det var inte igår om man säger så i och med det här med otvättade schabrak.. Kändes lite skumt, som alltid när jag inte ridit med sadel på ett tag. Hade dessutom hackamore på (inte heller igår jag använde det så att säga..). Fantastisk kombo eller något. Hm. Ovant x 2 på sätt och vis.

Började med att skritta ut en sväng i skogen, sen in i hagen för att rida. Travade något varv men det känns sällan bra att trava där för Zeppolin är inte så värst impad av att trava där. Galoppera går bra, men i trav känner man att hon inte gillar underlaget av någon anledning. Vi gick till ridbanan istället. I början var det lite kämpigt, men det gick inte dåligt utan det var bara lite kommunikationsmissar. Hon gjorde så gott hon kunde utifrån mina tvetydiga hjälper, inte lätt att vara Zeppolin i alla lägen. Galoppen däremot gick bra, bäst i höger varv för en gångs skull. Hade mer tempo där utan att dra iväg (läs: springa fort för att det är mindre jobbigt så..). Vänster kändes sådär idag men i slutet lossnade det när vi var ordentligt uppvärmda. Hon gick jättebra på slutet, i både skritt och trav.

Imorgon ska vi rida ut alternativt ta en vilodag. Beror ärligt talat helt på vilket väder det är på morgonen. Jag ska ju till stallet till halv sju för att ge mat till de hästar som står inne (i helgen sju stycken, from måndag fyra inkl min ja) och släppa ut dem. Om vädret är okej så skrittar jag och Zeppolin ut en sväng, sen tar jag tag i resten (sopa stall, mocka åt min, fixa hennes mat och vatten osv). Eventuellt ska jag rensa lite skit från hagen också, det beror också på vädret. Sen.. SEN ska jag hem och vila/slappa!

Måste dock iväg för att hämta ut avmaskningmedel till hästen vid något tillfälle och även åka till stallet på kvällen en sväng för att trycka i henne det. Hon kommer att bli så glad. Inte. Hon är dock snäll, som för det mesta.

Som efter ridturen idag, gick direkt till spolspiltan. Tog av alla saker, hade inte grimman i närheten så jag struntade i att hämta den för att kunna sätta fast henne. Har jag grimma på så sätter jag ändå inte fast henne då hon står där, bara när hon badas ordentligt med schampo eller så för då kan hon efter ett tag tycka att hon stått där länge nog och smyger framåt steg för steg tills hon plötsligt står utanför spolspiltan. ;)

Hon rörde sig inte ur fläcken. Jag spolade allt förutom huvudet (dock mellan ganascherna..) och hon bara stod och vilade med ena bakbenet. Jag skrapade av allt vatten, smorde in benen med liniment och hade på flugspray. Hon fick en morot som vanligt för gott uppförande och så gick vi och den superviktiga kraftfoderhinken (MAAAAT! GE MIG NU MATTE!") till boxen. Trött och nöjd häst.

Åh vad jag älskar den där sötklumpen. Underbara underbara underbara Zeppolin.

Om två månader var det 14 år sedan vi introducerades för varandra och jag började hjälpa till med henne. Skötsel och ridning. Tiden går verkligen fort när man tänker efter...


Jag kom hem tjugo i nio. Ironiskt nog sa jag "kommer inte hem så sent som nio idag iallafall, bra va?" till min sambo innan avfärden till stallet. Jag hade räknat med att vara hemma senast åtta. Det sket sig då hästen var sådär trött och behövde vila, dessutom red jag i en timme och tio minuter (inkl skritten i skogen och en hel del skritt väl tillbaka vid stallet, hon går som bäst när hon fått skritta minst 20 minuter innan arbetet sätter igång). Tiden drar lätt iväg.

Nu är klockan tjugo i tolv. Jag ska upp senast tio över sex. Med andra ord är det dags att lägga sig och invänta sömnen, min trötta kropp skriker efter det dessutom så det är bäst jag lyssnar för att tysta den.

Slänger in en bild på en sötistant som har en stjärn som klädsamt breder ut sig ju äldre hon blir. Lite vit över ögonen också nuförtiden. I övrigt ser man inga ålderstecken (eller så är jag hemmablind så att säga, men många andra säger samma sak - att det inte syns att hon fyller 20 i år). Allt klär en skönhet, förstås. Vita hår är välkomna.. :)



Inga kommentarer: