torsdag 30 juni 2011

Semester

Tänk att jag aldrig kommer mig för att uppdatera här, trots att jag själv vill kunna gå tillbaka och läsa om vad vi haft för oss under en viss period och så vidare. Nåja, jag skriver trots allt en liten notis i min väggkalender efter varje ridpass och om det är något speciellt i övrigt gällande Zeppolin. Nu har jag semester och skulle lätt ha tid att uppdatera, men är för lat. Illa illa.

I måndags (?) red jag ut på Zeppolin mitt på dagen, det var inte bara varmt utan det var extrema mängder broms ute i skogen! Zeppolin var jättestörd av dem och jag också för den delen, jag dödade 50-60 st under vår 1h20min långa ridtur. Ibland 2-3ggr i samma smäll på halsen eller uppepå rumpan. Äckliga äckliga vidriga djur! Få insekter stör Zeppolin så mycket som broms gör, hon blir riktigt riktigt irriterad på/av dem. Tyvärr passar inte flugtäcket jag har till henne. Ikväll ska jag låna hagkompisens täcke för att se hur det sitter på min häst och utifrån det klicka hem ett likadant i samma storlek eller en storlek större beroende på hur det sitter. Tror samma storlek bör funka då båda tanterna är lite runda om magen och har grov kroppsmodell. Det blir nog bra. Måste ha ett flugtäcke oavsett vad iallafall.

Hur som helst, om man bortser från bromsen (vilket är väldigt svårt) så var det en trevlig ridtur. Iallafall den sista kvarten när vi bara besvärades av sisådär fem broms varav jag tog livet av tre. Zeppolin slappnade av och kunde njuta av ridturen också och det märktes hur skönt hon tyckte att det var. Gullehästen. Vi red till älgdammen, om man mest skrittar och travar korta sträckor framåt slutet på vägen dit så tar det nästan en timme att ta sig dit. Hemåt går det fortare eftersom det brukar bli inslag av galopp då. Zeppolin körde en "fullt ös medvetslös" lycklig galopp på vägen hem, skönt att springa ifrån bromsen och ROLIGT att springa fort. Matte fick en kvist full med löv rätt över ansiktet så att jag nästan tappade glasögonen (högra glaset satt över näsan och så..), men lika glada var vi båda för det. Kul att se henne så pigg och glad. :)

Hit red vi. Gick i och traskade runt lite, sen red vi hemåt igen. Vattennivån har sjunkit rejält sen i våras då jag red hit sist, dock med sällskap. Första gången jag gått i vatten med häst någonsin, i våras alltså. :-)

Igår skulle jag ta ut hästarna, hela tre stycken, strax efter halv sju. Zeppolin fick dock stanna inne för jag tänkte rida innan det blev tokvarmt. Redan vid sjusnåret när jag lämnade stallet med henne var det runt 22 grader i skuggan. Puh! Vi skrittade fram på vägen och skulle sen rida i hagen. Hon fick trava på ganska långa tyglar ett tag för att kunna frusta av sig och eventuellt hosta ett par gånger, hon brukar göra det då och då nämligen. Jag börjar inte rida "ordentligt" förrän det är överstökat. Hon frustade bara till några gånger och sen kunde vi trava på lite mer civiliserat.

När det var dags för galopp däremot så galopperade hon som vanligt, men hostade mycket. Jag saktade av för att låta henne hosta men då gick det över. Efter varje galoppfattning (totalt fyra) så hostade hon. Sista omgången så pass att det lät som att om vi inte saktar ner så får hon ingen luft pga det där. Lätt obehagligt. Saktade förstås (självklart!) av och hoppade av och skrittade av henne för hand. Inget hostande alls eller så. Hon var svettig, det var visserligen jag också och varmt var det. Hon var pigg som vanligt och så vidare, men hostade som sagt mycket i galoppen. Det brukar hon aldrig göra. Hm. Få se hur det är idag, nytt försök idag för att se om det är samma sak igen eller om det var något tillfälligt knas igår med luftvägarna. Mattehjärtat får hjärtsnörp när tant gör saker hon inte brukar...

Nu är det inte många dagar kvar tills hästen ska ut på dygn. Hur länge vet jag inte, men ut ska hon och hagkompisen i vilket fall som helst med start söndagnatt efter att hagkompisen kommit hem från tävlingen den ska på just på söndag.

I helgen är det dessutom dags för att städa stallet. Boxen ska tömmas och skuras på lördag, på söndag klockan nio ska stallet högtryckstvättas. Med andra ord ska Zeppolin stå en natt i ett av de mindre stallen (boxen bredvid hagkompisen) natten mellan lördag och söndag. Sen får hon snällt gå ut i vinterhagen och sen ut i beteshagen när hennes sällskap dykt upp. Släppa ut henne ensam i beteshagen sådär på morgonen lockar inte med tanke på hur hon är när hon släpps ut i tom vinterhage... upprörd är bara förnamnet.

Hon uppskattar dock inte det här med att gå ute på dygn, men hon får stå ut ett par veckor. Sen får hon väl komma in igen på nätterna och allt är frid och fröjd igen. Skapligt trött hon kommer vara de första dagarna.. Brukar vara så. De har fått gå i beteshagen sen i helgen. Då bara några timmar, sen har vi ökat på antalet timmar. Igår fick de vara där hela dagen (06.45 - 19.30 eller när de nu togs in.. halv åtta-åtta). Första dagarna hamnade de i gräskoma vid vattentunnan efter att ha betat massor av gräs. Trötta tanter som flyttades från hage till hage var det, speciellt hagkompisen som lätt kunnat köras om av en snigel med tanke på hur lååångsamt hon traskade fram på vägen. ;)

Apropå det ja. Måste lägga in en bild på tanterna från en regnig dag då jag utökat deras vinterhage lite så att de kunde beta lite mer gräs dagarna innan de skulle ut i beteshagen. Sötisar. Runda och goa så att säga. hihi

... Bästa vänner ..

Inga kommentarer: