lördag 18 juni 2011

Frusen.

Helt klart så får jag skylla mig själv som fryser nu. Jag frös redan en stund sedan och så gick jag för att hämta min godispåse från köket men kom på den briljanta idén att ta glass istället. Som om det värmer en...? Inte för att godis värmer heller, men glass är väl ändå värre när det gäller nedkylning. Nåja, jag ska lägga mig under varma täcket i sängen snart. Imorgon tänker jag inte kliva upp ur sängen förrän jag tröttnar på att ligga kvar efter att jag vaknat. Vill verkligen passa på att dra mig länge eftersom jag på söndag måste vara i stallet så tidigt för att ge hästarna mat och släp(p)a ut dem i hagarna.

När jag gick för att hänga upp handduken jag haft som turban så såg jag i badrumsspegeln att jag såg mjällig ut vid hårfästet i pannan. Jag hann känna mig lite chockad (var trots allt relativt nyduschad..) innan jag insåg att jag inte alls var mjällig, däremot så har huden bestämt sig för att lossna. Jag var med på en hopptävling i Märsta förra helgen (som hästskötare) och kände då efter en dag i växlande molnighet/sol att det sved lite just där vid hårfästet. Funderade på om jag blivit solbränd men tänkte inte mer på det förrän jag kom hem och såg att jag var röd i ansiktet. Näsan lyste som en röd varningslampa, jag var vit där glasögonen skyddat huden från solen och så var jag lite extra röd där vid hårfästet också då förstås. Nu har skinnet bestämt sig för att lossna och jag kommer nu att se lustigt ut i ansiktet några dagar. Tackfördet. Nåja, kunde varit värre. Jag tycker dock att jag varit duktig och smörjt in ansiktet varje dag, inkl dagen jag brände mig.. Äh. Saksamma.

Idag åkte jag till stallet. Planerade att pyssla i stallet, flytta två trådar som gör att Zeppolin och Escada får liiiite mer gräs att äta och så titta till hästen förstås. Det regnade nämligen rätt mycket och trots att jag sen förra året äger ett regnställ så var jag inte ett dugg ridsugen. Jag red en sväng igår och tänkte att då är det okej att hon vilar. Varteftersom jag donade i stallet så insåg jag att regnet minskade. Jag tog in Zeppolin så att hon fick torka och äta lite mat. Var inte på långa vägar dags för kvällsmat så hon fick en näve lucernhack och en näve pellets bara, skrammel i krubban helt enkelt. :)

Pysslade om henne och det blev uppehåll. Bara att ge sig ut på ridtur alltså! Självklart (seg som jag är..) så hade jag inte tvättat något av schabraken (tvättat ett ikväll dock inför helgen, SKA ha sadel!) och fick därmed roa mig med att rida barbacka igen. Skrittade ut en sväng och red sen en stund på ridbanan. Främst i skritt och en del galopp (mest fattningar och avsaktningar). Hon gick superduperbra för det mesta! Underbara häst. Hon tramsade vid någon galoppfattning för att hon plötsligt, efter att ha gått förbi ett visst hörn 10ggr redan, "såg något" som var skrämmande och därmed kunde hon inte fokusera på att galoppera utan det blev något annat istället. "Gör om gör rätt" kör vi på så vi gjorde en ny fattning och när hon då tramsade i det hörnet igen (inte sur eller så, spetsade öron framåt och bara tittade storögt åt det hållet) så sa jag åt henne på skarpen att lägga av och det gjorde hon. Ja herregud.. gamla tanter alltså. ;)

Hur som helst så gick det super att rida. Matte hade en hel del träningsvärk sen föregående ridpass (igår skrittade vi dock bara ut) ridpass och misstänker att jag kommer svära lite inombords imorgon pga träningsvärk i framförallt benen men också ryggen. Det är det dock värt, när hon går sådär fint och jobbar på så himla bra så är träningsvärk en minidetalj bara. Det var nog meningen att jag skulle vara extra lat och inte få schabraken tvättade denna vecka så att jag blev tvungen att rida barbacka. Kommer åt henne på ett helt annat sätt då. Galoppfattningarna kräver mindre hjälper (spänna vänster skinka i vänster varv --> galopp. hahaha) och hon är mycket mer följsam och mjuk och jobbar på bra snabbare (läs: efter kortare tid) än när jag har sadel. Inte helt oväntat kanske, brukar vara så.

Jag är bara fånigt glad över att hon går så bra. Hade någon sagt till mig för 8-9 år sedan att hon vid denna ålder kommit till insikt om hur bra det känns att jobba "ordentligt" i form utan att tramsa med uppdraget huvud eller så, så hade jag nog skrattat och tänkt att personen var en lustig typ. Nu är hon såååå mycket mer samarbetsvillig än vad hon var när hon var yngre! Gullehäst. :)

Okej, hon ser ut som ett klot. Det gör hennes hagkompis och flera andra hästar också. Gräs har den effekten helt enkelt. Vi håller igång så gott vi kan och har inte tänkt anta ännu rundare former - iallafall inte pga fett iallafall. Muskler välkomnad givetvis! ;)

Det blir ordning på oss båda framöver, helt klart. I höst ska hon inte gå och vara "eftersommarentjock" i all evighet utan vi ska hålla igång och hålla en vettig form. Smal blir hon aldrig, hon är inte byggd för att vara pinnsmal. Hon är lite grövre helt enkelt, när hon föll ur hullet rejält pga Hop-Zan (fölis fyra år sen) så såg hon hemsk ut. Bläää. Trots att hon hade fri tillgång på grovfoder så såg hon ut som... ja jag vet inte. Det där blev dock relativt snabbt bättre då de separerades och hon flyttade till mig i Uppsala. Då blev hon riden igen efter 13 månaders uppehåll. Muskler dök upp och ingen fölis sög musten (vikten) ur henne. :)

Jo, jag tänker ibland på att det kanske sliter på hennes ben att vara så rund. Det gör det säkert, men jag kan inte göra så mycket mer åt det än att hålla igång med ridning och mindre mat kan jag inte ge henne. Hon är 20 år, hon behöver få vettig mängd mat (det behöver alla hästar iofs men..) och proteiner osv. Inom ett par veckor ska hon ut på dygn och äta gräs. Stor hage, men det är ändå inte mycket bete. Ser mer ut än vad det är så att säga. Det blir nog bra.. även om hon inte gillar den där "dumma idén om att gå ute på dygn. Vadå gå ute på dygn?! Hur ska man då kunna gosa ner sig i torven i boxen och snarka om kvällarna? VAVAVAVAVA?!".. Ungefär så. Hon får stå ut ett par veckor åtminstone.

Förövrigt börjar min semester i slutet av nästa vecka. WOHOOOO!

Nu måste jag sova.

Mycket trött.

och frusen.

Inga kommentarer: