lördag 12 januari 2013

Full fart.

Den där hästen alltså, pigg är hon kan man säga. Fått till två ridturer den här veckan och planerar att rida imorgon. Sist hade hon så bråttom i skogen att hon snubblade emellanåt, vilket leder till några travsteg efter snubblet och sen är det svårt att få henne att skritta normalt efteråt. Hon försöker istället att trava jääättelångsamt, men så funkar det liksom inte. Att trava i skrittfart är inte samma sak som att skritta, sorry tant Z. ;) 

Konstaterade sist att det är nog läge att ta på martingal även om vi bara skrittar. Hon flänger med huvudet när hon är pigg och jag tar i tyglarna när hon dansar runt på vägen. Nämnde jag att hon är lite pigg? ;)

Men som jag alltid sagt, hellre en pigg häst än en slö häst! Man blir glad av att rida henne helt enkelt. Även om jag under veckans ridturer fått skälla lite på henne ibland för att hon inte uppfört sig riktigt som hon ska, det var det här med överskottsenergi som sagt. Nåja, planen är att fortsätta att mest skritta ett par veckor framåt så att vi båda kommer igång lite och sen avancera. Blir några travsteg här och där redan nu, men det är mest ofrivilligt (eh, från MITT håll alltså!). Å andra sidan jobbar hon "ordentligt" med kroppen när hon smygtravar sådär. Som om jag ska låta henne hållas om hon kröker på nacken och tar i med rygg och rumpa när hon travar när jag inte bett om det... Knäpphäst som sagt. ;) 

Just idag tyckte hon att jag skulle ta bort det där äckliga ur hennes krubba och ge henne vanlig intagsmat istället. "Var är min vanliga müsli?!" Försökte smöra för en annan utanför boxen till och med, då matte uppenbarligen inte serverade något annat än det där äckliga. Vad det där äckliga i krubban var? Hennes vanliga älskade müsli.. men med nersmulad jäst. Jäst är ÄCKLIGT! Stackaren var störd av att inte kunna moffa i sig sin intagsmat som hon brukar. Hon åt av sitt hösilage och gick till krubban då och då, som för att kolla om det kanske bytts ut sedan hon kollade sist. Gissar att det var samma grej igår då hon också fick jäst i sin intagsmat, men krubban var tom idag när jag kom dit så äter det gör hon till slut ändå. Om än motvilligt. Jästen får hon några dagar nu för att se om det hjälper hennes mage att komma i bättre balans igen, hon har varit lite dålig i magen till och från på sistone. Gissar att det äts en massa skumt (läs: fruset gräs och annat) i hagen i brist på annat och att det ställer till det lite. Vi får se om det blir någon skillnad. :) 

Imorgon kommer två hästar släppas tillbaka in till Zeppolin och Escada efter att ha gått separat ett tag (de andra har gått i mindre hage). Det går nog bra, de har ju alla fyra gått tillsammans förut och det är lite PRO-varning över den där hagen. De tar det mesta med ro helt enkelt. Zeppolin är fortfarande äldst i hagen (och stallet..) med sina 22 år som hon blir nu i sommar. Övriga hagkompisar är 13, 17 och 18. Finns ett halvsyskon (!) till Zeppolin i stallet, ett sto efter Rastell. Hon är 21 år i år. Random info sådär..

Så. Det här får duga för idag.

Inga kommentarer: