lördag 23 februari 2013

Skogsritt i skritt.

Imorse hade jag utsläppet i stallet. Ut med hästarna i hagen och så en ridtur efter det innan Zeppolin fick joina sina kompisar i hagen. Planen var en skogsritt i skritt. Min plan brukar se ut så för det mesta, Zeppolins brukar se lite annorlunda ut. Det brukar vara lite mer åt "mest skritt, men jag måste smyga in lite trav då och då ifall jag:
 1) Snubblar över mina egna fötter och därför måste trava några många steg efteråt. 
 2) Känner att matte eventuellt kanske kom åt lite svagt med en skänkel eller två. TRAV!
 3) Blir rädd för något. Fattar väl alla att man då måste trava iväg från faran.
 4) Matte råkar ta lite i tyglarna, alla vet att det är en uppladdning inför .. just det - TRAV!
 5) Känner för det. Spritter det i kroppen så måste man åtminstone få trava lite.
 6) Har lite bråttom hem, för när man kommer hem och matte sitter av så får man godis. Alltså travar  man lite på hemvägen för att snabbare nå fram till slutmålet (godis)."

Det är lite så vi jobbar. Lite olika planer för ridturerna alltså.

Men, ett jättestort MEN.. Idag skrittade tant Z hela (!) ridturen! Okej att det var lite racerskritt på hemvägen (se punkt 6 i listan ovan för en av de bidragande orsakerna), men hon höll sig på mattan (snötäcket) hela ridturen. Pigg häst, men försökte inte smyga in andra gångarter. Jepp - med tanke på den energi hon har i kroppen under våra ridturer så kräver den här "skrittade hela skritt-turen"-grejen ett eget inlägg. ;)







Inga kommentarer: