fredag 15 februari 2013

Tick-tack-tick-tack.

Den där hästen alltså.. Energin och livsglädjen är det då inte brist på i den tantkroppen om man säger så. Bestämde mig häromdagen för att rida en sväng trots att jag kände på mig att det skulle leda till jobbiga styltor i hovarna och sådär. Det gjorde det också, men hur som helst så skrittade vi till en sommarhage och skrittade runt lite där. Det var tillräckligt avancerat för en häst som man nästan kan höra ticka som en tidsinställd bomb av energi och spring i benen. Något spring blev det då verkligen inte då jag fokuserade på att hålla henne på mattan i skritt, var jobbigt nog. ;)

När vi kom upp på vägen efter turen i hagen så hoppade jag av direkt då jag inte ville sitta uppepå den lilla biten tillbaka till stallet, hon hade rejäla styltor i fram och gick mer på tårna än på hela hoven så att säga. Inte kul. Blev en kort ridtur, men vi var åtminstone ute och rörde på oss. Heja heja! 


Idag hade jag intaget i stallet, smidigt gick det och skönt att det inte var någon nederbörd. Drygt att  hänga upp täcken på tork. Vintertäcken är så tunga i sig och blöta är de ännu tyngre, förstås. Det var det här med att det är slitsamt att ha häst. Men det är det verkligen värt, såklart! Speciellt min ögonsten.. :)

Om fem månader blir tant 22 år. På pappret alltså. Ofta är hon en lugn och klok häst, väluppfostrad och snäll. Gör inte så mycket väsen av sig varken inne i stallet eller ute i hagen. Helt enkelt toppen vid all hantering. Under ridturer däremot.. eh.. då är hon inte riktigt 22 mentalt nej. Hon är snäll och om vi har andra hästar med så kan hon ofta vara ett bra "stöd" vid behov men utöver det så.. tja.. eh... mer som en sjuåring eller så. Äldre än så blir hon nog aldrig mentalt! Kul med pigg och glad häst, förstås. Även om matte blir lite trött i kroppen ibland pga sprattelhäst. ;)

Nog med svammel. Ska äta lite godis och bara slösurfa lite innan jag lägger mig.






Inga kommentarer: