onsdag 3 november 2010

Övning ger färdighet.

Idag är jag hemma från jobbet, mådde jättedåligt imorse (dock inte illamående, som tur var) på ett sätt jag inte kan beskriva på ett vettigt sätt. Det var en blandad kompott av olika saker: magknip, yrsel deluxe, huvudvärk och var lite skakig/darrig i kroppen. Nu är det "bara" huvudvärk, lite lätt yrsel och magknipen som försvann efter en stund kom tillbaka igen. Trist! Nya friska tag imorgon.

Jag har dessutom träningsvärk. I mage, rygg och rumpa. Jag red nämligen barbacka igår också. Anledningen var att jag skulle arbeta henne mest i skritt och då jag är lite sned i höften/bäckenet så är det lika bra att göra det barbacka så att jag inte bidrar med för mycket snedhet så att säga.. Skrittade på vägen en sväng först, för skritta fram på ridbanan gör jag aldrig. Red på vanligt (jaja, tredelat - som är vanligt för henne) bett för att se om hon blivit lugnare i munnen efter tandraspningen och lite bättre tycker jag att det blivit!

Kämpade på med att få till en bra form och mjuka upp kroppen. Visst är det att kämpa i uppförsbacke ibland när det gäller henne, men med tålamod och envishet så går det till slut oftast väldigt bra. Totalt var vi ute i 45 minuter, varav bara 10 minuter var trav. Ville trava lite så att hon fick jogga lite och jobba med formen även där. Det gick (inte helt oväntat) inte lika bra, men i slutet gick hon fint korta sträckor åtminstone. Vi får ha ribban där så länge tills hon blir starkare och jämnare/stabilare.

I skritten efter traven gick hon fint och jag kände mig nöjd med passet. Det gjorde nog hon också, för efter passet väntade mat. Hon hann bara äta några tuggor hö innan vi gav oss ut på turen nämligen. ;-)

Idag får hon vila. Matte är inte i form för att rida, känns helt okej att låta henne vila idag då jag oftast rider två dagar och låter henne vila en och så rider jag igen. På sin höjd rider jag tre dagar i rad, sen vila en dag åtminstone. Har konstaterat att hon går som bäst då. Förmodligen skulle hennes magomfång minska snabbare om jag red varje dag eller nästan varje dag, men då är det till kostnad av annat så att säga. Hon jobbar fint när hon fått vila en dag här och där. :-)

Apropå fint.. Barbacka är ju himla fifigt, man känner hur de rör sig bättre och så är det varmt och skönt. Men, ett stort men, mina ben är för långa egentligen för barbackaridning om jag ska göra annat än att skritta på långa tyglar. Om jag ska jobba henne och därmed behöver använda skänklarna/benen så är det jobbigt. Blir som att skänkla halvvägs under magen.. Vilket faktiskt är lite av ett problem. Därför får jag dra upp benen lite för att komma åt henne ordentligt. Nåja, det brukar gå bra ändå - men jag är medveten varje gång jag jobbar henne barbacka att mina ben är för långa för att det ska funka till 100%. Dock gillar jag ändå barbackaturer, speciellt på vintern när det är kallt - gratis rumpvärme och benvärme liksom. ;-)

Nu ska jag gå och forma bullar.. Håller på och bakar nämligen. Mår inte bra, men någon nytta får jag väl göra känns det som. Då är baka lagom avancerat, speciellt bullar då som jag velat göra i flera veckor men inte haft tid eller orkat göra.

Regn och tråk ute. Blir roligt med intaget idag då täcken måste hängas på tork och sådär. Leriga blöta täcken är SÅ roliga att hantera! Usch och fy. Tur att vi har det där torkrummet, även om det inte funkar så bra om det är för många täcken där - men ändå. Bättre än inget alls..

Inga kommentarer: