tisdag 2 november 2010

Skymningstur.

Igår hade jag tur, jag fick sluta en timme tidigare (jobbet alltså) och kunde därmed åka till stallet tidigare än väntat. Kom dit före tre och mockade först som vanligt. Fixade hö och halm också, sedan in med hästen. Hon hade rullat sig, förmodligen inte alltför långt innan jag kom för en del av leran hade inte torkat helt. Sanerade det som gick att sanera och därefter gav vi oss ut på en skrittrunda i skogen. Det hade redan börjat skymma (hejdummavintertid), men det gick bra ändå. Hon snubblade två gånger, mest för att hon hade lite för bråttom där det var många rötter. För en millisekund suger det till i magen i samma sekund som hon snubblar. En reflex. Varenda eviga gång är det så. Red barbacka och med hackamore, beställde ett nytt (det jag använde) ett tag sen då det förra gick sönder under en ridtur förra året... Har inte direkt haft bråttom att beställa ett nytt. Dock går hon bra på det så ibland vill jag gärna rida på hackamore. Nackdelen är väl att man inte kan ha martingal, har man en tant som har en tendens att dra upp huvudet och studsa ibland så är det lite jobbigt emellanåt. Hon brukar dock sköta sig rätt bra ändå så det inte är ett problem.. :-)

Idag var det klarblå himmel och sol under morgonen. Såklart.
Nu har molnen invaderat himlen och bättre förväntas det inte bli då det utlovats lätt regn/regn resten av dagen med början runt två. Hejridturiregnställ. För rida ska jag. Har tänkt ta ett arbetspass i skritt bara, kanske lite lite trav men mest skritt. Aktivera det där slappa högerbenet och det känns bäst att ta sig an projektet i framförallt skritt nu till en början. Jag är ingen stjärnryttare, så det är som det är med vissa saker - det tar helt enkelt tid för mig att lyckas med en del grejer. Jag hatar stress och bråk. Var sak har sin tid. Mitt ständiga motto här i livet.

I övrigt fick jag sms igår om att Zeppolin låg ner på sidan helt utslagen igårkväll och sov.. och drömde. Hon smågnäggade i sömnen. Hur bedårande sött låter inte det? Ibland önskar jag verkligen att jag vore en fluga på väggen i hennes box eller nåja - allmänt närvarande duger också. ;-)

Hon brukar stöna mycket när hon ligger ner, så har det alltid varit. Smågnäggande har jag dock aldrig hört.

Nu räcker det för idag.

Inga kommentarer: