måndag 1 november 2010

Massageresultat och sådant.

Igår var det dags för massage för tanten. Jag åkte till stallet till halv sex (dvs en timme före massagens början) för att jag kände på mig att hon skulle vara lerig. En lerig häst kan jag inte förvänta mig få masserad, så det var bara att börja sanera dubbelsidig lerinpackning. Det tog 35 minuter att få henne tillräckligt ren. Hon njöt (såklart!) och njöt än mer sen när det var dags för själva massagen. Hon stod mest och sov, speciellt när nacken masserades, längsmed mankammen. Det har hon alltid tyckt om, hon slappnar av och halvsover när man börjar knåda lite där. Jag gör det nämligen ibland just för att jag vet hur skönt hon tycker att det är.

Hur som helst så fick jag svar på varför hon är så extremt bråkig i höger galopp. Hon använder knappt sitt högra ben! Hon avlastar det med vänster och det har gjort att vänster bakmuskulatur blivit överansträngd och tightare (dragit ihop sig en aning). Så när det är dags för galopp i höger varv så blir det lite längre steg som måste tas med vänster bak och då tar det mer eller mindre stopp och väcker obehag = bråkhäst. Jag måste med andra ord aktivera höger bakben och se till att avlasta vänster bak så muskulaturen får en chans att återhämta (?) sig till normaltillstånd. Liite spänningar i nacken, men inget allvarligt och så en punkt på vänster sida av ryggen (länden typ) och ett litet område lite till höger om ryggraden en bit bakom sadelläget ungefär. Punkten på vänster sida kan mycket väl vara en gammal grej (gammalt problem) som blivit avhjälpt någorlunda förut men det är som en muskelknut kvar som är svår att bli av med. Det kan alltså vara ett flera år gammalt problem som aldrig kommer försvinna helt, men som dock inte orsakar enorma problem - men behöver masseras lite innan ridning och sådär.

Sååå, min hemläxa är att aktivera höger bak mer. Fick tips om att sätta en boots på enbart det benet för att göra henne medveten om det benet. Helst bara under uppvärmning och sen ta av det resten av passet. Ett enkelt tips för att få henne att använda det lite mer. Före varje ridpass ska jag också massera alla områden (fick ett papper med områdena markerade) som hon har spänningar i. 10 minuter totalt ska jag lägga ner på att hjälpa till att värma upp just de där musklerna och få igång blodcirkulationen lite extra. Zeppolin lär inte klaga. ;-)
Massage nästan dagligen, det skulle jag själv mer än gärna ta emot!

Hur som helst. Tänderna blev fixade i fredags, massage igår och tid för massage igen om två veckor. Mest för att se om det bilvit någon skillnad överhuvudtaget eller om det är lika då. Nu ligger bollen hos mig (hjälp!) och med all information om var problemen sitter så borde det rent teoretiskt vara lättare att göra något åt saken. Hoppas verkligen det blir bättre nu framöver.

Dyr hästmånad det här.. alltså sen jag fick lön sist (oktober). Totalt kommer hon att ha kostat mig 2000kr mer än vanligt före nästa lön. Det är det dock värt, min ögonsten är värd varenda krona jag lägger ner på henne istället för mig själv. :-)

Idag är det en skrittdag för oss, imorgon och onsdag lättare ridning och sen är det fritt fram att rida som vanligt igen. Det blir nog bra. Blir nog mest jobb i skritt och trav tisdag och onsdag, galopp får vänta till senare i veckan.

Nåja, nu ska jag fortsätta göra "ingenting vettigt" här på jobbet.. :-)

Inga kommentarer: