torsdag 17 februari 2011

Månsken.

Det är onekligen härligt att rida när det är snö, fullmåne (?) och inga moln som gömmer nämnda måne. Det är som en stor lampa i mörkret! Behövs ingen pannlampa eller liknande när månen lyser upp så fint/bra. :)

Vi hade sällis av Malin och Aztor. Zeppolin var lagom pigg på bortavägen, på hemvägen skulle jag som vanligt träna på det här med att galoppera och trava i vettig fart. Mest av allt den lilla detaljen "lyssna på matte". Joellerhur. Visst bromsar hon ner till trav när jag vill det, men sen ångar hon på i trav som om det är det enda alternativet som finns. Tönthäst. Jag blir less på att behöva bromsa bromsa bromsa, ingen av oss blir glad av att jag måste dra i henne för att få henne att sakta ner till en vettig fart. Visst - hon är lite svag och löser det genom att springa, men lyssna kan man göra ändå tycker jag! Dock gick det bättre idag än sist jag red. Nu hade jag tredelat bett igen, vilket är det bästa för henne - tvådelat är inget att hänga i granen ärligt talat när det gäller henne. Trevligare för både henne och mig att ha tredelat bett vid ridning.. :)

Hur som helst, när vi lämnat den "stora" grusvägen/traktorvägen för att trava hemåt så gick det bra. Då travade hon i precis det tempo jag ville. Framåt slutet gick hon bra i övrigt också. Nöjd matte! Det är just hemåt på den där traktorvägen som hon får lite för bråttom på, sen tillbaka i skogen på mindre stig så slappnar hon av och beter sig vettigt. Jaja, vi får jobba på kommunikationen helt enkelt. Jag får bli tydligare på att visa att jag menar allvar med inbromsningarna och inte tolererar att hon springer iväg/vidare istället för att dämpa farten.

Hämtade förövrigt hennes innetäcke (som jag inte använt på henne mer än att jag provat det två gånger för att säkerställa att gjordarna runt magen verkligen var för korta..) idag, lämnade in det igår för att få gjordarna förlängda. Det blev bra! Jag har inte provat det på henne än, men gjordarna såg bra ut. Jag tänker inte lägga på henne det där täcket om det inte blir jättekallt igen som det var ett tag sen. Hon får stå utan täcke som det är nu.. hon håller sig definitivt varm om nätterna, så mycket halm som hon trycker i sig efter att ha ätit upp sitt kvällshö..

... apropå halm ja. Vi har fått en minihalmleverans för att täcka upp det mest akuta halmbehovet just nu. Tre balar i var fick vi och ingen är nog gladare än min häst. När hon kom in från hagen idag så tog hon en rejäl tugga av den nya smarriga (?) halmen direkt - detta trots att hennes hö låg i boxen också i väntan på henne! Såg henne äta av halmen flera gånger under tiden jag var i stallet.. trots att hon hade hö. Oh my oh my, något säger mig att de där tre balarna kommer gå åt snabbt. Lade in en idag eftersom det behövdes, få se hur mycket hon äter inatt. Ikväll var jag VÄLDIGT noga med att väga hennes kvällshö så det inte skulle överstiga det hon "ska" ha.. Hon kommer knappast vara hungrig inatt om man säger så...

Nu tänker jag borsta tänderna och lägga mig. Titta på tv och sen sova.

Inga kommentarer: