måndag 28 februari 2011

Vi är på G.

Vi har kommit igång ordentligt nu. Nu menar jag inte att vi är i toppform eller i full gång på det sättet, men vi håller igång ridningen ordentligt. Jag rider åtminstone fyra dagar i veckan och då i alla gångarter (dock inte varje pass). Jag önskar att snön vore borta nu så att man (läs: jag och hästen som inte åker till ridhus eller så) skulle kunna variera ridningen lite mer. Bara tanken på att kunna rida på volt eller göra serpentinbågar och så vidare.. känns rätt avlägset när man tittar ut och ser snösnösnösnösnö överallt.

Nåja, tids nog försvinner snön och vi kan göra lite annat än bara rida i skogen och på snöpackade grusvägar.

Ett par dagar sedan när jag red ut i skogen (med sällskap) så red jag på Hackamore och då brukar jag sällan galoppera eftersom hon är en draupphuvudethögt-häst och det funkar inte så bra med hackamore i alla lägen då för oss. Hur som helst så gick det jättebra i alla gångarter under den ridturen! Hon drog inte, inte ens på hemvägen. Ökade traven lite emellanåt, dock utan att dra eller vägra sakta av när jag bad om det. Underbara häst!

Igår var vi relativt sams under ridturen, tills jag gjorde en galoppfattning. Då tyckte hon att jag var dum i huvudet (igen) och försökte stegra sig. Det kunde hon inte just då, men några meter efteråt så reste hon sig två gånger men den fighten vann jag och vi kunde galoppera vettigt 20-25 m precis som jag planerat. Då får man mycket beröm som tramsig sötklumpshäst och båda blir nöjda i slutändan. :)

Hur trist det än må vara för hästen så får vi nog rida på vägarna lite oftare, för där kan man åtminstone göra korta skänkelvikningar och lite andra liknande saker. Då hon är rätt svag i ena sidan då känns det inte som en höjdare att bara rida rakt fram i skogen utan möjlighet att aktivera båda sidorna ordentligt och rida "loss" henne så att säga.. Vi får se vad vi hittar på idag, tänkte att jag ska rida idag och låta henne vila imorgon. Jag försöker hålla mig till att rida max tre dagar i rad, hon går som bäst då. :)

Jag är på jobbet.

Jag vill sova.

Det kan jag inte på jobbet, förstås. Trött trött trött.

Pussa på en mjuk och varm hästmule - det skulle jag vilja göra just nu...

Inga kommentarer: