tisdag 18 februari 2014

Heja!

Idag vaknade jag och kände att jag var på gott humör. Minns inte när jag kände så senast, men så var det hur som helst idag. Tio timmars välbehövlig sömn i bagaget och upptäckten av solsken ute var en bra kombination skulle jag tro. Såg redan imorse framemot eftermiddagens ridtur. Sol är mycket bättre än snöblandat regn på tvären, mycket bättre ja.

Zeppolin hade passat på att ta ett besök i ett lerspa (båda sidorna av henne hade gnuggats in, tack för den liksom) och fick stå utanför stallet för sanering innan vi ens gick in för att göra oss klara för ridturen. Vi fick med oss en unghäst som sällskap och det är trevligt som omväxling. Jag trivs med att rida ut ensam, men då och då är det roligt med sällskap. Idag var det trevligt. Det blev både skritt, trav och till Zeppolins ENORMA glädje även galopp. En mycket pigg och nöjd Zeppolin satte av i en frisk galopp och var lycklig ut från topp till tå. Vid det här laget vet ju alla hur det är: glad häst ger en glad matte.. :)

Det var inte mycket galopp, men det räckte för att vi jag skulle bli flåsig och Zeppolin var nöjd som sagt, det märktes väldigt tydligt. Helt klart en lyckad ridtur!

Imorgon ska vi ut i skogen igen, då med annat unghästsällskap. En unghäst som är mer.. eh.. överallt och ingenstans samtidigt och som inte varit ute i skogen på väääldigt länge pga lång konvalescens pga problem med en hov. Har pga överskottsenergi och annat fått hålla sig till ridbanan för allas bästa och säkerhet, men imorgon ska Zeppolin agera stödhäst ("Snälla tanten som har tålamod med andra hästars trams" ungefär kan man säga) i skogen. Det går nog bra det också. Okej, jag har en gång ramlat av ner i ett djupt snötäckt dike pga den där hästen då hon sprätte runt in i rumpan på tant Z som i sin tur hoppade åt sidan (förklarlig reaktion, flygande häst in i häcken vill man inte ha!) ner i diket och avramlingen var ett faktum. Landade mjukt åtminstone.. Det var i mars förra året. Vintern som hade massor av snö och som aldrig tycktes ta slut. Jag räknar kallt med att sitta kvar uppe på min häst imorgon och hoppas andra hästens ägare också gör det på sin, hon skulle ha säkerhetsväst på sig sa hon utifall att.. Klokt val. ;)

Jag är uppe för sent igen så det är dags att runda av kvällen/natten och lägga sig. Hoppas på en bra dag imorgon också, om inte annat så ska visst solen visa sig även då. Håller en tumme för det.

Inga kommentarer: