onsdag 12 mars 2014

Eller jo det gjorde jag.

Jinxade till det alltså, genom att igår skriva att jag inte gjorde det. Zeppolin var nämligen ur form igår när vi gav oss ut i skogen. Hon skrittade långsamt hela vägen från stallet upp till stora vägen, det i sig är väl inte så konstigt - hon gör det ibland. Speciellt om ridturen är precis före lunch eller intag (igår var det precis före intaget), entusiasmen är rätt låg då när hon vet att det vankas mat hemmavid.

Dock gick hon långsamt inne i skogen också, kändes som om hon lämnat all energi hemma. Jag var själv ur form på grund av rätt omfattande träningsvärk. Jag tänkte att hon kanske piggnar till av lite trav, det brukar hon göra för det mesta. Vi travade lite och visst var hon mer entusiastisk då, med öronen spetsade framåt och positiv. Men det saknades liksom lite.. "umpf" i det hela. Så fort vi saktade ner till skritt så var den långsamma snigelhästen framme igen, även när vi skrittade hemåt så gick hon som en .. en.. gammal tant! Hemåt brukar hon ha lite mer bråttom, men inte igår inte. I skogen stannade hon här och där för att äta lite blåbärsris och annat mumsigt, sen gick hon i sakta mak framåt igen och så äta lite. Det fick hon, det var en sådan dag. Jag hoppade av i skogen och så promenerade vi hem, även på grusvägen hem så verkade hon lite.. ur form.

Inte halt, inte varm i något ben eller så, ingen feber eller annat knas. Bara ur form. Kanske hade hon också lite träningsvärk eller så var det bara en dålig dag rent allmänt (för min del är tisdag veckans sämsta dag, igår var det just tisdag..). Jag är bara inte van vid att hon är sådär, så jag var inte helt nöjd efter ridturen. Med "inte nöjd" menar jag att det inte kändes som vanligt och sådant bekymrar mig alltid. Tänker igenom vad som kan tänkas fela, om det inte är "en dålig dag rent allmänt" som är anledningen alltså. Hon hade en jobbig dag i måndags då hon hostade en del när jag red, mer än vanligt. Igår hostade hon inget när jag red, bra det iallafall. Behandlingen är inte avslutad än så än finns det utrymme för förbättring. Väderomslaget gör nog sitt också kan jag tänka mig, när det gäller formen alltså.

Idag är en ny dag, förhoppningsvis är hon i bättre form idag. Idag ska jag inte rida, idag tar vi en promenad i det fina vädret. Det får duga för denna dag, åter upp på hästryggen imorgon.


Inga kommentarer: