tisdag 11 mars 2014

Heja oss!

Jag jinxade inte till det hela genom att skriva om det, det där om att det flyter på med ridningen just nu. Det flyter fortfarande på bra, även om det nu blev tre dagar med vila pga jobb i slutet av förra veckan. Hon hade vilat sig i form, om man med form menar "pigg". Inte bara energisk utan pigg som i mycket uppmärksam på omgivningen. Om man med uppmärksam menar "rädd" och att hon plötsligt tyckte att två cyklister på stallvägen var bland det läskigaste hon sett under sina snart 23 år på jorden. Vi pratar alltså om att stanna till, spänna sig till bristningsgränsen, andas ljudligt och ha ett hjärta som bultar så hårt att jag känner det där jag sitter uppepå och skakar på huvudet åt tramstanten. De hoppade av sina cyklar, den vuxna sa till barnet lite lugnt att "det är konstigt att så stora djur kan bli rädd för så små saker". Jag klappade Zeppolin och så gick vi förbi och faran var över. För den här gången.

Urfånigt. Med tanke på att vi möter cyklister mer eller mindre dagligen, både på vägen och i skogen (då är det sportiga människor som är ute och cyklar i terrängen, galningar) och hon brukar knappast bry sig. Har man vilat i tre dagar, det är fint väder (vårkänslor!) och det blåser lite så blir det lite nerver utanpå kroppen så att säga. Jag bestämde där och då att det var läge att göra något som tröttade ut henne, inte bara tralla runt en runda och nöja sig med det. Vi gick för att klättra, sen trav och galopp på det och när vi saktade av till skritt för att skritta resten av vägen hem så gick luften ur henne fullständigt. Trött och nöjd häst. Trött och nöjd matte. Allt gott så. :)

Igår blev det lite joggning på ridbanan bara, utan sadel. Det gick bra och vi var relativt överens om vad vi skulle göra och när vi skulle göra det och hur vi skulle göra. Ett bra pass. Idag skiner solen tokmycket så idag blir det en tur i skogen, blir nog roligast så! Dessutom rider jag sällan två dagar på raken på ridbanan, det är tråkigt.. Det är vi rörande överens om.

Nu ska jag ta och göra mig klar för att åka till stallet. När jag lade Filip för sin vila en stund sedan så låg jag och tänkte på hoppning. Vi får se när vi tar och hoppar några språng framöver. I söndags när hon var sådär överdrivet pigg och alert så hoppade hon över rötter (!) i skogen i galoppen. Eller nåja, hon hoppade över en gren som låg på stigen men över rötter så tog hon stoooooora galoppsprång. Det gör hon aldrig. Jag tror att hon är redo för att hoppa lite eller åtminstone galoppera över bommar. Å andra sidan.. sist vi skulle galoppera över bommar så hoppade hon dem som studs när de låg på marken. Går nog rakt på att bygga ett hinder eller två som hon får gymnastisera över. Nästa vecka kanske. Jo, så får det bli!

Inga kommentarer: