lördag 22 mars 2014

"Fixa lite".

Idag hade jag lunchfodringen i stallet. Det innebär inget speciellt mer än att bära ut påsar med mat till alla hagar och att sopa alla tre stallen. Sopandet är jobbigast, därför brukar jag göra det innan jag slänger ut mat till dem. Idag mockade jag och slängde sen ut maten för att därefter ta tag i sopandet. Efter sopandet krattade jag stallplanen + "plattan" utanför stora stallet och sopade så gott det gick. Där någonstans dog min kropp tröttdöden, men det är som det är. Zeppolin hade dagen till ära varit ute naken och haft lerspa med dubbelsidig lerinpackning.

Om mina armar kändes sega och trötta när jag skulle borsta ren henne så gott det gick inför en ridtur? En aning. Så går det när man bestämmer sig för att "fixa lite" (krattandet) när hon ändå åt sin lunch i hagen. Det var min (och två andras) tur att kratta och greja denna vecka och jag vet att imorgon kommer jag inte ha ork till det. Så på så sätt var det skönt att få det gjort idag, även om kroppen nu är redo att kasta in handduken för resten av dagen/kvällen. Dock ska jag jobba, men det är inte lika slitsamt som stallpyssel.

Man skulle ju kunna tro att det räcker med fysiska aktiviteter (utöver ridning + den dagliga markservicen) för resten av helgen, men så är det inte. Imorgon ska jag åka och hämta ett lass hö, eftersom jag måste ha hö att ge till lunch. Zeppolin får hösilage övriga måltider men till lunch måste hon ha hö då hon delar hage med en häst som inte får äta hösilage. Får åka en bra bit för att hämta hö, men det är bara att gilla läget. Jag slipper tänka på höproblemet sedan när jag väl fått hem hölasset. Hur jag/vi ska få upp balarna på skullen är för mig en gåta än så länge, de väger en del och.. ja. Skullen är högt upp. Det löser sig, det är morgondagens problem.

Puh.

Dagens ridtur var trevlig iallafall, Zeppolin var lagom (!) pigg och vi hoppade till och med den där stocken som vi hade som mål att hoppa över någongång och redan hoppat en gång. Hon hoppade av lite för tidigt så det blev ett gigantiskt språng över men jag var beredd på det så det gick bra, hon tyckte det var roligt. Såklart. :)

Nu hinner jag vara hemma i 1,5h till innan jag ska iväg och jobba. Ska förbi affären innan för att köpa "något gott" (kanske slår till på chips idag?) att tugga på ikväll på jobbet. Just nu sover Filip, men när han vaknar så ska jag vara med honom tills jag måste åka. Knappt sett honom i helgen nämligen, blir mer av den varan nu till veckan när jag är ledig fyra dagar innan det är dags att jobba igenom på fredag. Det rullar på!

Planen är att vi ska hoppa några språng någon dag denna vecka, få se om det blir av och när det isåfall blir av. Inget märkvärdigt, lite hopp och skutt bara för att komma igång med den biten av ridningen också. Har skaffat nya stigläder nu så att jag kan korta dem mer när jag rider än vad jag kan på de nuvarande. Har dem på sista hålet och de är precis lagom långa för vardagsridning men vill jag hoppa eller korta dem av annan anledning så går det inte och på dem vill jag inte göra fler hål. Med andra ord var det bara att köpa nya (bättre) som är kortare från början så att jag slipper använda sista hålet på dem.

Så. Nu ska jag fika lite så att jag orkar med resten av dagen.

Inga kommentarer: