torsdag 24 april 2014

Trötto.

Idag när jag kom till stallet (runt sju) så stod Zeppolin och sov. Jag bytte hennes vatten och fyllde hennes höpåsar + hinkar, därefter skulle jag mocka. I vanliga fall när jag kommer på kvällen för att mocka och dona så är hon överdrivet social, kräver att bli kliad mest hela tiden och vill ha uppmärksamhet. Idag stod hon och sov hela mockningen igenom, föga intresserad av mig överhuvudtaget. Mycket trött tant! Jag hade planerat en liten ridtur, men det fick bli vilodag istället. Hon verkade behöva det. Pysslade lite med henne på gången istället, det uppskattade hon. Sen fick hon gå in och sova vidare. Trötto! Å andra sidan.. jag var själv trött efter tandläkarbesöket jag betade av i eftermiddags med lugnande tabletter i kroppen. Gäspgäspgäsp.

Ridturen igår då? Jorå. Det blev ett pass i sommarhagen. Det var inte speciellt roligt och gick inte så bra heller förrän i traven efter galoppen. Största orsaken till att det gick dåligt var att det blåste så himla mycket och det blev en hel del ridande i motvind och jag hatar verkligen att rida när det blåser sådär mycket. Att då behöva rida i motvind till och från gjorde mig på dåligt humör, vilket såklart påverkar hur jag rider och hur Zeppolin reagerar. Jag höll på att ge upp och skritta av direkt efter galoppen och gå hem istället, men bet ihop och lät henne skritta lite och arbetade henne i trav. Det gick bättre och det slutade med att en bra känsla blev kvar i kroppen efteråt trots vind och djävulskap. Zeppolin var lite trött (den här väderomställningen till varmare temperaturer märks sannerligen av) men vaknade till i galoppen och när jag på slutet skulle jobba henne i skritt så gick hon såååååå långsamt emellanåt för att hon inte orkar gå i form ordentligt alltför långa sträckor. Vid ett tillfälle fick jag dra till med "ponnyspark" (ta i med skänklarna ordentligt) i sidan på henne för att hon skulle gå framåt och inte tappa farten helt i skritten och bli stillastående. Älskade köttbullstant - det ÄR jobbigt att gå i form och jobba. Men.. hur ska vi (ja.. VI) annars bygga muskler och styrka om vi fuskar med sådant arbete? Just det. Matte tycker också att det är jobbigt, så pass att när jag hoppade av efteråt så gick jag ner på knä för benen bar mig inte. Så kan det gå! :p

Apropå jobb och ridning. Jag har tagit ett gigantiskt stort steg och skrivit upp mig på en heldagsdressyrkurs för en instruktör som kommer till stallet tionde maj. Två i stallet brukar rida för henne regelbundet och nu har de tagit initiativ till att bjuda dit henne för en heldag med två ridpass, teori och lunch. Jag har inte ridit för instruktör sen jag hoppade med Zeppolin våren 2008 i en grupp ledd av en instruktör som hette Anne . Innan dess var det väl runt åtta år sedan eller så också.. Jag vet att jag/vi behöver det, men jag är så otroligt feg och har så svårt för att rida när andra tittar på. Att då dessutom  rida för en instruktör som har fokus på mig och min häst... Mycket ångestframkallande. Skiter i att det är fånigt att känna så och att det "väl bara är att gilla läget och rida ändå". Det är tyvärr en stor sak för mig att våga ta steget. Men nu har jag tagit steget till att skriva upp mig på kursen och det får bära eller brista. Vi behöver få lite mycket hjälp för att bli mer samspelta. Min sits är dessutom kass och ganska mycket fokus ligger på just sist och lite annat. Det är med skräckblandad förtjusning jag räknar ner dagarna till tionde maj!

Nu ska jag sova. Imorgon väntar terapi (dock ej ridrelaterad sådan.. haha) på morgonen och efter det ska jag till gymmet. Gäller att passa på när mamma och pappa är barnvakt till sonen. I vanliga fall brukar jag åka till stallet den tiden som jag ska till gymmet men imorgon tar gymmet istället då och stallet senare på eftermiddagen när maken kommit hem från jobbet. Win-win helt enkelt.

Inga kommentarer: