tisdag 22 april 2014

Värme.

Trevligt att våren hittat hit på riktigt nu, med solsken och värme. Det är förstås skönt på flera sätt. Våren är min favoritårstid, tätt följd av hösten. Sommaren har jag inte mycket till övers för då jag har svårt för alltför varma dagar och hatar insekter/kryp/liknande. Av förklarliga skäl kryllar det ju av just sådant på sommaren.. speciellt när man har häst och vistas i skog och mark. Men en sak i taget, nu är det vår och njuter för fullt av det!

Det här med värme är inte bara toppen dock, hästarna är rätt trötta av värmen och dusch av Zeppolin är numera ett måste efter varje ridtur om vi inte bara har skrittat. Jag förstår att hon svettas, det gör jag också så vi svettas ikapp. Igår fläktade det åtminstone skönt när vi var ute på tur, men det var ändå svettigt. Puh.. Hoppas hon fäller klart snart så att hon slipper sista vinterpälsen som är kvar.

I lördags när jag red så var Zeppolin verkligen pigg efter ett par dagars vila. "Rädd" för sådant som i vanliga fall inte är skrämmande, till exempel en gräsfläck som var snäppet mörkare i nyansen än resten av gräset runtomkring. Liggande stockar efter trädfällning, mycket läskigt. Lustigt då samma trädstockar inte var ett dugg läskiga första gången vi såg dem häromveckan.. Trams med andra ord. När vi galopperade så bytte hon galopp fyra gånger inom loppet av 50 meter då vi närmade oss en stock  (säkert hela 25 cm från marken till övre kanten på den) och hon visste att vi skulle skutta över den. Ruskade på huvudet ett par gånger i galoppen och var allmänt sprattlig. Glad häst! När vi skrittade sedan så var hon väldigt trött dock, värme + överskottsenergi som äntligen fick sprattlas ur kroppen ger en svettig trött häst. En svettig och trött matte också för den delen. ;)

Idag får vi se vad vi hittar på. Det är fint väder idag igen, kanske ett pass på ängen/i hagen? Det återstår att se. Jag har börjat få träningsvärk efter gårdagens gympass + ridning. Äh.. Kör ba' kör!

Inga kommentarer: