tisdag 4 mars 2008

We are alive!

Jodå, både hästen och jag lever. Att jag inte har uppdaterat bloggen beror helt kort och gott på att inget spännande har hänt eftersom hon har vilat en vecka. Två dagar sedan åkte jag till stallet till klockan tre eftersom Zeppolin skulle släppas ihop med ett sto i hagen bredvid. Hur gick det då tro? Skitbra! Lite pip och Zeppolin sparkade bakut mot Allison (som dock gick undan redan innan Zeppolin lyfte baken) och sedan var de polare precis som de varit över staketet i 1,5 månad. Zeppolin viftade med frambenen vid något tillfälle på ett lustigt sätt som jag aldrig sett henne göra förut, alltså mot Allison när hon kom för nära. Hur som helst så är de kompisar, de gick en meter ifrån varandra efter en stund.

Hur var det igår när jag kom till stallet då de spenderat hela dagen ihop? De stod tätt tätt tätt ihop och tittade på mig när jag parkerade bilen. Zeppolin stod med huvudet och främre delen av kroppen tätt intill Allisons rumpa. Hur söta som helst! Bästisar på kort tid kan man lugnt säga. Blir "spännande" att se hur de reagerar när Vanilla ska in i hagen med dem. Just nu går Vanilla i hagen Zeppolin gått i sedan hon kom till mig. Detta för att alla tre ska ha en chans att stifta bekantskap med varandra över staketet innan alla släpps ihop. Både Zeppolin och Vanilla är ranghöga och har alltid bestämt i hagen. Få se vem av dem som tar kommandot sen, jag skulle gissa på att det blir Zeppolin, men det vet man aldrig. Hon kanske viker undan för första gången sen jag lärde känna henne? Who knows, de löser det där själva när tiden är inne. Nu trivs Zeppolin iallafall med att ha en hagkompis! :)


Men ursäkta? Det här har definitivt inget med hästar att göra, men var fasen är inställningen där man kan byta utseende på texten?! Den är borta, varför har de tagit bort den funktionen? Suck. Jag vill ha trebuchet som alltid och inte den här stilen.. blä.

Oj, dags att gå till tvättstugan. Återkommer.

Då var nästa omgång med tvätt islängt, en maskin med lakan/örngott/handdukar och en maskin med diverse kläder, bland annat stallkläder då de behövde tvättas. Lär bli intressant att dra på sig ridbyxorna senare idag.

Igår hade jag bestämt mig för att rida om det så skulle varit orkanvindar och snöstorm eller annat lika drygt.


Det var varken snöstorm eller orkanvindar, däremot var det mörkt. Mycket mörkt. Jag skulle rida på ridbanan eftersom det dels var mörkt och dels så kändes det som att ett pass på ridbanan behövdes (bara skritt och trav dock). Anki kom in från sitt pass på ridbanan och informerade om att strålkastaren som lyser upp ridbanan har gett upp. Hurra! Jag ignorerade det hela, drog på reflexer och skrittade en sväng på vägen som alltid innan pass på ridbanan.

Red in på ridbanan och visst var det mörkt, men det gick ändå att rida där. Så länge man har en häst som inte ser spöken överallt bara för att det råkar vara mörkt så går det bra. Dessutom sitter det en lampa vid hösilaget vid ena kortsidan av stallet som är mot ridbanan och den lampan går igång när man passerar den, så just den halvan av ridbanan såg man lite mer på så att säga. Zeppolin gick hur som helst bra, bäst i skritt men det gick bra till och från i traven också. Ska väl börja någonstans antar jag. Huvudsaken är att hon jobbar med de muskler som behöver byggas upp och bli starkare igen, som på den gamla goda tiden. Jag var nöjd efter passet iallafall. Hon var nöjd med att strax före sju få äta upp resten av sin middag som jag så snällt portionerat upp åt henne på två delar. Hon fick hälften innan ridturen för att jag vet att hon är hungrig när hon kommer in (de har ju mat inne hos sig då de kommer in från hagarna) och för att jag inte kände för att rida henne på tom mage så att säga. Hon var lerig som bara den och det tog tid att få henne någorlunda dammfri innan ridturen. Hon tyckte nog dock att det var hur skönt som helst att matte stod och borstade i en halv evighet med tre olika borstar. :p

Idag är det strålande solsken, jag ska rida i eftermiddag. Få se om det blir en kort sväng i skogen och sedan avslutning på ridbanan eller om jag helt håller mig till skogen idag. Det visar sig när jag kommer till stallet och bland annat ser hur ridbanan ser ut (om den är frusen eller ej) efter minusgrader inatt. Känner på mig att skithästen rullat sig idag också, nu när hon går i en hage som är två eller tre gånger som stor än den förra = massor med plats att rulla på sig. Jag är evigt tacksam för att hon aldrig blir "spacklad" med lera dock, sådär så att det är som stora lerkakor på halsen och så vidare.

Avslutar med två bilder. Ett där Zeppolin har sitt nya regntäcke (jag slängde på henne det när det var tokvarmt ute en dag häromveckan, bytte bort det varma täcket just den dagen bara.. hon tyckte nog att det var skönt!) och så ett suddigt där hon och Allison står och tittar på mig som parkerar bilen. :)



Inga kommentarer: