måndag 25 oktober 2010

Helgens bravader.

I lördags var det dags för att ge sig iväg till ridhuset med Zeppolin. Spännande av flera olika anledningar. Jag har inte ridit i ett ridhus på sisådär sex år (om inte mer tom..). Zeppolin har inte heller flitigt varit iväg i ridhus på säkert fem år. Nåja, nu var det inte det som var mest "spännande" (läs: jobbigt) utan resan dit.

Jag har inte kört transport sen våren 2008 och det var första och enda gången hittills jag dragit släp med häst i. Var dock inte så värst nervös för just det egentligen. Jag hade utsläpp och tog ut hästarna, var klar tio i åtta med det och sopning. Zeppolin stod förstås kvar inne och jag körde fram transporten. Kan säga att det på en gång syntes på henne att hon blev fundersam och lite spänd (lucka ut mot gården så hon såg mig greja med transporten). Hon bryr sig inte ett dugg om andra kör fram transporter eller donar, för hon vet att det inte berör henne. Men nu var det ju JAG som körde fram och höll på med transporten så hon visste nog att det var något på G.

Tog ut henne i gången för att borsta och göra iordning henne. Hon var spänd och tittade ut mot transporten flera gånger. Min sambo konstaterade att hennes nos var kall (den är annars alltid varm och go..). Hon ville inte riktigt stå still med bakbenen när jag lindade dem och sen när jag sadlat och lagt på täcke så stod hon och skakade. Inte litegrann utan mycket. Så spänd var hon inför det faktum att det var dags att åka transport. Aldrig varit med om detta tidigare när det gäller henne, tror att hon hade förra årets resa* till hästkliniken i minnet. Lasta var inget problem, hon gick rätt in som vanligt och stod still under hela resan (15 km). När vi kom fram så skakade hon fortfarande och var genomsvettig.

När vi kom in i ridhuset så gick jag runt med henne en stund, ridhuset var inget problem (läs: inte läskigt) och hon var lugn därinne. Skrittade fram extra länge och började sen rida ordentligt. Hon gick jättebra i traven före galoppen, galoppen var sådär och värst var det i höger varv. Hon blev löddrig på halsen där förbygeln låg emot halsen och var med andra ord rätt svettig. När vi ridit färdigt så tog jag av alla grejer och bytte till grimma och gick runt med henne en lång stund. Hon fick till och med rulla sig, vilket hon ÄLSKAR. Rulla sig i ridhus alltså.. ;-)
Borstade av och lade på täcket och gick ut till transporten för att sätta på transportskydd i fram och linda bakbenen. Hon stod still och spanade på hästarna i hagen som fanns intill. Inget skakande, inget svettande och inte spänd. Gick rätt in i transporten och stod still hela resan hem förutom att hon trampade till en gång så det kändes men det var också allt. När vi kom hem så var hon torr, lugn och skakade inte. Lyckad hemresa med andra ord! Det var bara resan dit hon var så stressad inför, stackaren.

* Förra årets resa (återbesöket, första resan dit var utan "problem") till hästkliniken ledde till att hon, när vi kom fram och skulle lasta ur, stod och skakade och skakade i en minut efteråt. Hon fick åka smalt då nämligen, vilket hon inte ska egentligen men det blev så ändå (hjärnsläpp hos matte..). Snacka om att det gjorde ont i mattehjärtat när jag insåg att det förmodligen var pga det som hon skakade sådär. När vi skulle åka hem så fick hon åka brett, men skakade lite ändå när vi kom hem till stallet - dock slappnade hon av inom en halv minut efter att vi kommit hem. Nu i lördags fick hon givetvis åka brett, men som sagt - tror att hon hade den resan i minnet + att hon blev spänd för att hon inte åkt på länge och inte visste var vi skulle.. (inte för att de brukar veta i vanliga fall heller, men ändå..).


Hur som helst, efter att jag fixat klart med Zeppolin så att hon kunde gå ut i hagen så var det dags att mocka och greja. Allt som allt blev det fem timmar i stallet, hade nog tagit ännu längre tid om inte sambon varit med! Guld värt att han följde med till stallet och ridhuset.

Igår red jag inte, jag åkte dit direkt från Falun (kom till stallet runt halv ett) för att skriva upp mig på pass i pärmen och åkte sedan hem. Åkte tillbaka runt fem för att mocka, fixa mat och vatten. Blött täcke hängdes upp och sen åkte jag hem efter att ha pussat lite på henne. :)

Jag har avanmält mig ifrån Pay & Jumpen och jag ska ringa en hästmassör. Vill att hon ska bli genomgången/masserad så jag vet var (för jo, är rätt säker på det) hon har spänningar eller eventuella låsningar. Som det är nu så är det mer bråk/trams i höger galopp än vad som är okej. Alltså - jag vet när hon bråkar/går emot mig för att hon inte orkar (svag när det gäller att galoppera i höger varv) och när det är för att något inte är helt 100% okej någonstans i kroppen. Hon känns lite ojämn liksom.. Faktum är att jag ska ta och ringa nu på en gång.

Veterinären ska jag ringa också, men det är för vaccination, stelkrampsspruta och tandkoll!

Idag ska jag rida ut. Fint väder och det gäller att passa på medan man kan. :)

Inga kommentarer: