tisdag 19 oktober 2010

Rusk.

Vad är grejen med regn hela dagen? Det resulterade i att Zeppolins täcke blev blött igenom på vissa ställen och dessutom samlade vatten inuti (!) sig så det skvalpade. Blä för konstant regn. :-(

I och med att täcket blivit genomblött så var det förstås en blöt häst under. Inte helt genomblöt som tur var, men var ändå tvungen att vänta en stund innan jag kunde ta ut henne på en ridtur. Hon fick hälften av intagshöet och jag donade med vattenhinkar och höpåfyllning medan hon torkade litegrann. Drog på mig regnställ och så gav vi oss ut i skymningen. Just då var det nästan uppehåll, lite lätt duggregn bara. Innan såg det väldigt dystert ut, det regnade väldigt mycket då jag mockade och jag hoppades på uppehåll senare och önskan blev ju nästan uppfylld.

Skrittade till björkhagen och gick ett varv där. Sen tillbaka ner mot stallet för att rida ett pass på ridbanan. Jag kände mig lite ofokuserad. Red dessutom med graman istället för det jag brukar. Nuförtiden rider jag så sällan med graman så den är mest ivägen känns det som. Dock "måste" jag ha något som en backup när jag rider och hon får för sig saker i stil med att dra upp huvudet eller tramsa i galopp eller liknande. Gramanen hängde mest löst och det gick inte helt bra förrän efter galoppen. Själva galoppen var lite tramsig emellanåt (studsade upp och ner några gånger, så som hon brukar göra innan hon saktar in helt för att stregra sig men det gjorde hon inte idag - stegrade alltså), men jag tycker ändå att det gick bra. Kunde göra galoppfattning från skritt ett par gånger relativt bra. Mycket beröm får hon när hon gör något så "enkelt" som att göra en galoppfattning utan trams. Var inget fel på bromsen idag heller, sist funkade bromsen lite sådär och hon ville mest bara rusa i galoppen. Idag hade hon visserligen tempo, men inget tokrusande. Hon kan om hon vill och orkar helt enkelt.. :-)

Apropå kan och vill. I ett svagt ögonblick anmälde jag mig och hästen till en Pay & Jump. 80 cm, det känns lite lagom då 70 är för lågt (hon lyfter inte på benen ordentligt då för att hon tycker att det är för lågt) och 90 för högt för töntmatte. Det är några detaljer som är värda att nämnas här i samband med detta:
# Jag har inte hoppat bana sen april/maj 2008. Innan dess var det 8-9 år sedan..
# Vi har hoppat vid ett tillfälle (på ridbanan, stockar i skogen räknas inte) efter sommaren. Travhoppade ett kryss (50 cm högt ungefär) fyra gånger den gången.
# Pay & Jumpen är nästa torsdag. Jag räknar med att klämma in två små hopp-pass innan dess för att checka att bromsen funkar någorlunda i samband med hoppning och att hon är tillräckligt svängbar även i galopp*.
# Jag har dragit hästtransport med häst i en gång förut. Våren 2008. Tur och retur till hoppträning. Vi ska provåka en gång innan vi ska iväg på det där nästa vecka. Jag vill friska upp minnet om hur det känns att dra transport + att hästen inte åkt på ett år heller så det känns bäst att provåka en gång innan. Hon är dock en van åkare, så det är inga problem SÅ. Det är för min skull jag vill provköra innan...
# Hästen ÄLSKAR att hoppa. Vi pratar alltså om en häst som varit fullfjädrad hopphäst upp till 1,45 med goda resultat. En häst som inte "fått" hoppa/tävla på flera år pga dräktighet och föl och töntig matte som inte kommit iväg på hoppning. Det kommer minst sagt bli intressant att se hur hon är. Lägg då till att jag alltid är jättenervös när jag ska tävla (inte tävlat sen 1998..) och det påverkar förstås henne. WOHOOOOO! Säger jag bara.

Puh. Att vi ska iväg på det där gör också att jag måste rida nästan varje dag (kommer dock låta henne vila en dag och ta det lugnt i form av skritt-tur någon dag före eventet. Dock inte dagen före. Det vore att utmana ödet!) för att hon dels inte ska vara mer överladdad än vad som är hanterbart och dels för att vi helt enkelt behöver hålla igång och galoppera mer och sådär. Och hoppa småskutt en dag eller två. Jaja, det blir nog bra det där.

I början av november måste jag vaccinera, ge stelkrampsspruta och kolla tänderna på Zeppolin. Dags för det nu igen. Hejdå pengar. ;-)

Nu har jag svamlat nog. Jag ska ta och gosa lite med katten som precis lade sig tillrätta i mitt knä och sedan lägga mig.


Inga kommentarer: