lördag 30 oktober 2010

Lång dag.

Vet inte vad det är, men det känns alltid som om en dag på helgen blir förstörd om jag anländer hem "sent" (läs: efter 20) på kvällen. Känns nästan så oavsett vad jag gjort under dagen (dvs roliga saker eller inte roliga saker). Idag kom jag inte hem förrän fem i nio. Vi åkte hemifrån strax före ett, vi åkte till Tierp för att byta däck och dona. Hade verkligen inte planerat att vara där så pass många timmar som det slutade med att vi var där. Det var inte bara däckbyte som skulle göras utan en annan grej skulle fixas på sambons bil.

När vi äntligen kom iväg från mina föräldrar så behövde vi tanka innan vi kunde dra vidare till Elingbo för att hälsa på Zeppolins son Hop-Zan. Var där i en halvtimme (!) ungefär, han är väldigt kelig och jättesocial. Tycker att han varit så sen han var föl (ca. 3,5 år gammal nu), kelig och social alltså. En fin personlighet helt enkelt. Partisk som jag är så tycker jag förstås att han fått det från mamma Zeppolin, även om hon nu inte är världens keligaste häst på samma sätt men ändå. Samma lugna personlighet vid hantering är det hur som helst.. Iallafall det lilla jag sett/upplevt.

Väl i stallet (mitt alltså) fixade jag mat först och mockade sen. Zeppolin stod tvärsöver boxen men det gick bra det också, gick relativt snabbt att mocka då hon för en gångs skull valde att sova under nästan hela mockningen istället för att "kräva" gos och kli. Jag tog ut henne i gången och borstade bort lera och sådant efter att jag bytt vatten. Hon fäller en del hår på rumpan nu, beror nog mycket på att det varit varmt den senaste veckan. Brukar sätta igång fällningen lite mer emellanåt. Jag borde (?) raka henne igen då jag gjort det en gång redan, men det var innan hon satt en massa päls. Nu har hon mer päls och det vore perfekt att raka nu. Dock har jag börjat fundera på om det är lönt att göra det, då jag under vintern sällan rider så hårt (åker inte till ridhus eller liknande) att hon svettas floder som hon gjorde i början av hösten tex.. Ska fundera lite på det där.

Igår blev hon vaccinerad och fick stelkrampstjosan i samma veva. En rejäl dos lugnande och så tandkoll inkl raspning. Hade en del vassa kanter och sådär som behövde fixas till. Skönt att ha det gjort! Det tog en stund för henne att piggna till efteråt och jag stannade där tills hon var pigg nog att äta utan att riskera att sätta i halsen..

Imorgon ska hon få massage. Vore skönt om hennes problem i ridningen "bara" berodde på spänningar eller liknande i kroppen. Dock tror jag inte att det är så enkelt. Pratade med veterinären om det igår, han tyckte att om hon inte blir bättre efter massage så bör jag göra en hältutredning på henne för att se om det är något mer djupliggande problem så att säga.. Hon har trots allt blivit behandlad rätt mycket/ofta i kotorna förut så det har varit ett återkommande problem tidigare, så det skulle kunna vara troligt att det är något sådant nu också även om hon inte varit halt/känts ofräsch på det när man rider. Vi får se helt enkelt. Massage är steg ett. Sen får vi se hur vi går vidare efter det. Vi gör vad som krävs för att det ska vara så bra som möjligt för henne, förstås. Hon är min ögonsten och det gör ont i mattehjärtat när det är uppenbart att det är något som inte står helt rätt till..

Nu ska jag nog se på tv en stund. Jag kan inte vara uppe hur länge som helst idag då jag ska morgonfodra och ta ut hästarna imorgon. Är inte så värst förtjust i att ta dubbelpass sådär, men nu blev det så eftersom det var kris. Jag skulle egentligen bara ta ut hästarna men nu blir det inte bara så nej..

På återskrivande.

Inga kommentarer: