måndag 28 mars 2011

Dagens status.

Torvbädd: Över förväntan! Funkar bra hittills och den sätter sig ner för varje dag som går.
Hästens humör: Bra, kelig, väldigt avspänd.
Mattes humör: Dåligt hela dagen, bättre i stallet och speciellt efter ridturen blev det bättre.
Ridtur: Skogsrunda på 35 minuter, skritt barbacka. Mattes träningsvärk på insidan av låren efter helgens ridturer avgjorde dagens val av motion.
Energi under ridtur: Relativt låg. Det var halt på sina håll och hon smög fram. Hon var mycket upptagen med att verkligen lunka fram i lugn takt, stanna här och där och gå med nosen i backen som en hund. Är det slötur så är det liksom! Hon gick in stenhårt på just den punkten - lugn tur. ;)
Övrigt: Trött matte, glad häst, lite mensvärk, mycket träningsvärk, huvudvärk, mätt (god middag och god efterrätt i form av daimglass!) och nämnde jag t r ö t t ?

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag och hästen göra annat än att skritta barbacka. På onsdag får hon vila, för då hinner jag inte rida. Sen är vi fit for fight igen på torsdag. Det blir bra det. Vi håller igång och om bara ridbanan kunde bemöda sig att tina fram helt så vore det väldigt bra. Tackpåförhand.

Red på en volt igår för första gången på fyra (!) månader. Hittade en bra plätt i en sommarhage, så länge vi höll oss till skritt så var det bra alltså. Hon verkade lite förvånad över att vi plötsligt gick i en cirkel och i serpentiner, var ett tag sedan sist som sagt. Det gick dock bra, sen på vägen gick det bra förutom när jag skulle göra tredje galoppfattningen men det var jag inte direkt förvånad över. Det var bortåt och just tredje galoppfattningen (speciellt höger) tycks vara pest och pina enligt henne, hon hotade med att stegra men jag avstyrde det hela och drev framåt. Lite sur blev hon över det, men sen gick det bra. I traven och skritten efteråt gick hon suveränt! Kände hur hon jobbade precis som hon skulle. Då blir mattehjärtat glatt och jag kan inte göra annat än att le. :)

Måste verkligen få bukt på det här med hennes svaga sida och slappande med höger bak. Måste aktivera högersidan mer och få henne mer jämn. Märks framförallt i galopp då hon gärna galopperar ställd åt höger vare sig jag vill eller ej. Efter galopp så lossnar det kan man säga för då kan jag ställa henne åt vilket håll jag vill i trav och skritt och hon känns mjuk. Men innan dess är det hopplöst, speciellt efter en vinter med ridning rakt fram bara (i stort sett). På vägen kan jag åtminstone göra lite skänkelvikningar och annat som får henne att komma loss lite bättre.

Som sagt.. kom igen nu ridbanan. We need you!

Inga kommentarer: