fredag 25 mars 2011

Torvbädd.

Projektet "anlägga torvbädd" sparkade igång igår.

Först skulle jag inhandla torv, vilket jag kunde göra en dag tidigare tack vare mamma som plötsligt hade fört över pengar utan att tala om det (tacksåmycket!). Jag tryckte in fyra torvbalar i bilen, vilket var rätt jobbigt insåg jag medan jag höll på och donade med det där och svettades ihjäl. Åkte hem för att byta om och sen vidare till stallet.

Började tömma boxen på all torr och ren halm, det slängde jag in i Aztors box. Jag lade fint rent spån i ett hörn av boxen och resten slängde jag ut på gödselstacken. Sopade ur och var vid det laget rätt sliten redan. Hade nämligen en rätt.. tröttig dag (oj så ovanligt). Därefter spred jag ut Stalosan F över golvet, sedan började det "roliga" - att lägga in alla torvbalar. Puh. Det tog sin lilla tid och armarna orkade inte riktigt hålla igång. Efter två timmar var jag klar och kunde ta in hästen som ensam stod kvar ute 1,5h längre än "alla andra" (ett par andra hästar ute också dock, men de stod inte inom synhåll..). Hon fick sitt middagshö ute helt enkelt så att jag kunde göra färdigt. När hon hade ätit upp så stod hon bara och väntade vid grinden. Hörde inte ett ljud från hagen. Hon räknar med att man kommer ihåg att ta in henne ändå... :)

Hon kastade sig visserligen precis när vi kommit ut från hagen på väg in, det blåste så något skrämde henne. Efter det kunde hon inte gå normalt (spänd och gick mer i sidled än rakt fram). Sådär har hon inte betett sig förut vid intag, men så brukar hon inte vara kvar ute sist i läskig halvstorm heller. ;)

När hon kom in i boxen så nosade hon på torven, tog en tugga (men suck) och därefter högg hon in på middagskraften som låg i krubban. Jag hade lagt ett halv kilo hö i hönätet också så att hon hade något att tugga på. Hon åt med god aptit medan jag gick för att fylla på hennes krafthinkar inför kvällen och nästa dag. När jag kom tillbaka så var hon heeeelt dränkt i torv på högersidan av kroppen. Provrullat sig helt enkelt. Godkänd bädd! ;)

Har varit lite skeptisk inför det här med torvbädd till hästen som inte lyfter på fötterna i onödan i boxen och som ligger ner nästan varje natt (och kväll) och dessutom drar bak allt i boxen, men kände också att jag inte vet förrän jag provar. Idag när jag kom till stallet så låg torven kvar där den skulle bättre än väntat. Det var bara att mocka och jämna till, det dröjer ju flera veckor innan bädden sätter sig ordentligt.

Trist dock (som jag nämnt förut har jag för mig) att hon inte har något att pilla med under natten när magen kanske knorrar lite och det är några timmar kvar till frukost. Nåja, det blir nog bra. De andra hästarna som står på torv tycks överleva alldeles utmärkt så det gör nog min sötklump också. ;)

Dessutom får hon mindre hö vid intag för att jag ska kunna ger med på kvällen istället. Lite omfördelning helt enkelt. Hon är nog nöjd, hon verkar tycka att torv är helt okej strö att stå på. :)

Hade tänkt slänga in bilder men dumma blogger mumlade något om error och no service available osv. En annan dag då kanske..

Hon har vilat i tre (!) dagar nu. Imorgon ska vi ut på en tur, söndag också. Känns som om vila var helt okej. I onsdags var det inplanerad vilodag, igår orkade jag inte efter bäddfixandet (och sen de vanliga sysslorna över det, mat och vatten) och idag har jag noll energi + att det blåste isbjörnar. Det gör varken mig eller hästen lyckliga under ridturer om man säger så. Blä blä blä.

Våren får gärna komma ordentligt. Helst nyss.

Vårens planer för oss är trots allt:
- Bygga muskler.
- Bygga upp en bra kondition.
- Komma i form rent allmänt.

Allt ovanstående gäller häst OCH ryttare. ;)

Hon må vara 20 och hennes rygg är svankig numera, lite bukig är hon och muskler "fattas" som utfyllnad här och där - men hon kan bli riktigt fin i kroppen igen. Vi är på G och hon har redan fått lite mer muskler över ryggen, mer ska det bli. Rumpan ska bli finare och ja - hela hon kan bli ännu finare. Även om hon förstås är fin oavsett vad i mina ögon, hon är ändå min ögonsten. Jag vill dock hennes bästa, så vi är verkligen på G. Vi har ridit ovanligt mycket de senaste veckorna och det känns bra. Vi är båda motiverade!

Manen däremot.. Den ser bara tragisk ut efter en vinter med regelbundet användande av halstäcke. Halva manen är "några strån" och kort, resten är travarlång. JA jag ska ta tag i det. Kanske redan imorgon då jag ändå ska dit på kvällen och kvällsfodra. Brukar frisera en omgång en dag och resten efter några dagar när manen fått lägga sig tillrätta av sig själv. Då ser jag bättre exakt hur sned den är och sådär. ;)

Dags för lite mer godis och slöläsa lite bloggar.

Ska bli spännande att se hur bädden ser ut imorgon när jag kommer, vallar längs väggarna eller legat kvar någotsånär som den ska?

2 kommentarer:

Prettomorsan sa...

Vad är fördelen med torvbädd? Varför byter du alltså? :)

Heidi sa...

Att jag nu "plötsligt" bytt bort halm (som jag tycker om och använt i över tre år som strö åt henne) är för att det är lite brist på halm och halmen jag fått på sistone har varit möglig = inget jag vill ha min häst stå på.

Så, det fick bli torvbädd. Fördelarna är att man bara behöver mocka ut bajset (vilket "borde" ta kortare tid än om man måste mocka ut både kiss och bajs) och lämnar alltså kisset kvar, det är inte ofräscht på något sätt. Gör man det hela rätt så blir det bra och så.. :)

En annan fördel är att det är en rätt mysig bädd som ligger kvar - även hos en häst som Zeppolin som brukar dra bak sitt strö längst bak = tomt på strö i mitten när man kommer på morgonen.. Nu har hon strö i hela boxen även nästa dag otroligt nog.

En nackdel är att halm är en bra sysselsättning mellan måltiderna (speciellt på natten..) och det är viktigt för hästarna att äta ofta/tugga mycket.. Men jag ger lite mer mat på kvällen så hon har något att tugga på en längre tid.

blaaaablaaaablaaa

Dyrt att anlägga en bädd, men när den har satt sig och sådär så blir det billigare i längden (beroende på häst) eftersom det inte går åt så mycket strö. :)