tisdag 22 mars 2011

Livstecken.

Jodå, vi båda lever och frodas. Jag känner mig dock sjukt trött och ska lägga mig snart, i säng före tjugo i tio. Så går det när man håller igång utan att vila...

Just idag var jag hemma tio minuter mellan jobb och avfärd till stallet. Klappa katter, byta om och åka. Ungefär. Jag ville hinna göra så mycket som möjligt av stallsysslorna före intaget så att jag efter intaget bara kunde rida och åka hem. Den planen sket sig lite, för efter ridturen insåg jag att jag behövde fylla på med vatten i hagen och så vidare. Det tog sin lilla tid med allt och jag kom iväg från stallet en halvtimme senare än tänkt.

Idag klättrade vi och red inte så värst avancerat i övrigt. Lite trav och så lite flummig galopp på grusvägen vid stallet. Flummig för att hon studsade åt alla möjliga håll och drog upp skallen (surtant). Galopp hemåt är alltid lika spännande, galopperade därför bortåt också och det gick bättre. Lite studsig precis vid fattningen bara. Hemåt jobbade jag henne i skritt och hon kändes jättefin och det var hon också! Det blev med andra ord en fin avslutning på ridturen trots flumgalopperandet. Längtar verkligen tills ridbanan är ridduglig så att vi kan jobba ordentligt, börjar längta efter böjda spår och liknande mycket nu. Vi behöver det..

Hur som helst, förra veckan red jag fem dagar. Minst en av dagarna var mest skritt, men ändå! Vi höll igång mer än jag vågat hoppats på och nu har jag ridit fyra dagar i rad varav gårdagens ridtur enbart bestod av en 20 minuters tur barbacka i skritt. Det var antingen det eller inget, så det fick duga. Huvudsaken var att hon fick röra lite på sig. Imorgon ska hon få vila. Mest för att jag behöver vila, min kropp hinner inte återhämta sig så värst bra just nu i och med sömntrassel (ja, fortfarande) och så vidare.

I övrigt så ska jag ställa henne på torv från och med efter lön (mina 19:- på kontot just nu räcker inte långt). De två senaste balarna (70kg) jag fått har haft inslag av mögel. Den balen jag har nu är väst. Igår slängde jag fem hela kakor. Kunde använda två kakor som var helt (nåja, de luktade inte och såg heller inget mögel) fräscha att ströa med igår. Tur att jag lagt in spån under, annars hade hennes bädd blivit tunnare för varje dag som går. Idag kunde jag ha in 1,5 kaka. Vi får se hur de kvarvarande fyra kakorna ser ut. Möjligt att jag måste släpa med mig sambon till Granngården imorgon och panikköpa en spånbal till att slänga in under halmen så hon har en vettig bädd tills jag kan byta ut allt mot torv. Det lär väl bli någon form av halvbädd eller så, för jag har lite svårt att tänka mig att bädd funkar för hennes del. Det är ändå bara fram till juni hon behöver stå på torv, sen ska stallet ändå städas ut helt och hållet och spolas ur. Tråkigt för henne att inte ha något att tugga på dock, får nog smöra till mig en kaka (fräsch) halm av någon så att jag kan lägga in halm då och då, så att hon har något att göra om nätterna när höet är slut och magen kurrar lite på tant..

Torv må vara tråkigt för henne och jag vill helst ha halm, men ärligt talat hellre torv än möglig halm. Tänker inte chansa och kanske få fräschare halm nästa gång. Har inte haft tur de senaste två gångerna. Andra har haft bättre tur, bra det åtminstone så att inte alla har möglig extra dammig halm. Har ingen lust att utsätta henne för risker i onödan. Det är det verkligen inte värt. Torv it is helt enkelt! Får väl slänga in en bal spån när bädden lagt sig (måste komma ihåg att köpa kalk/stalosan också) lite så att det blir lite ljusare i boxen. Torv är så mörkt och tråkigt.

Hade tänkt slänga in några bilder, men det får bli en annan dag. Nu orkar jag inte skriva mer, jag behöver lägga mig ner och slappna av. Sova tidigt och vakna piggare imorgon (hoppas jag).

Nu. Fem över halv tio. Tack och godnatt.

Inga kommentarer: