söndag 18 september 2011

Fullt ös medvetslös.

Ibland finns det verkligen inget "lagom" när det gäller den där hästen. Zeppolin alltså.
Seeeeeg skritt upp i skogen idag. Samma sak igår. Ute i skogen skrittar hon också på i sakta mak. Sen händer det något - matte kortar tyglarna! Då måste man genast trava ett par steg för att kolla om hon (matte) kanske låter en springa på istället för att bromsas ner i skritt igen.

Tråkig (?) som jag är så håller jag oss i skritt ett tag tills jag tycker att det är läge för att öka farten i form av trav. Vi hade en inplanerad runda idag, men det blev ändrade planer när vi efter sisådär en tredjedel av rundan insåg att det var mycket folk ute i skogen och promenerade/plockade svamp/samlade på fästingar/bröt kvistar på marken så att hästar hoppar till/whatever. Vi vände och travade hemåt och skulle ta en annan runda istället. Trav hemåt brukar innebära "travajättefortpågränsentillgaloppmeneftersomhästintefårgalopperasåmåstehästtravafooort". Idag var det dock inte så, jag tänkte att hon kanske var lite trött efter gårdagens tur. Inte så att hon var seg, absolut inte. Hon bara travade på som en normal häst med framåtbjudning ska istället för en brun pälskanonkula skjuten ur en kanon. Jag var nöjd och hästen var glad och nöjd. Sen fick hon hoppa en stock (inte så hög, men stoort språng måste man ju ta ändå för skojs skull enligt vissa sötklumpar) och landade i galopp. Dock saktade hon av till trav själv efter 50-60m. Jag blev förvånad och tänkte att det här var ju en lugn tur.

Ja alltså... tills vi vände in på en väg som är en galoppväg för vår del. Då gick det inte att gå normalt enligt vissa. Jag tycker att det går utmärkt att skritta där, i form till och med. Vissa andra (läs: brun häst) tyckte att det var läge att fatta galopp direkt och ösa på. Bara därför fick hon vänta och tvingades (OH NOES!) skritta några meter längre än vi brukar där. Sen galoppfattning och wohoooooooo! Jag valde att sitta ner i galoppen istället för att stå i fältsits. Det var intressant träning för mina stackars ben. Hon har lite av ett "fullt ös medvetslös"-motto som hon lever efter när vi galopperar där. Bara därför fick hon inte alls galoppera på tillbakavägen utan bara trava. Det var fin... trav. Eller kanske inte. Den var energisk och rätt så laddad. Lite väl laddad. Som att rida på en tickande bomb. Vad hände med den där lugna normala hästen? Den försvann och in kom en springgalen tant modell galoppörwannabe. Nåja, skritt skritt skritt och så galoppfattning. Bara att skjuta fram ena höften lite lite lite och hon drog iväg i den galoppen. Hon var mycket mycket pigg och mycket mycket glad. Nåja, så länge hon får upp flåset så är jag nöjd. Vi får väl ha den där sträckan till galopprusning och använda andra vägar till mer sansad galopp. Å andra sidan.. Hon ska förstås lyssna på mig oavsett var vi rider, säger jag sansad galopp så ska det vara det. Får nog ge oss på den diskussionen en annan dag.

När vi travade av och skrittade av (innan hon fick långa tyglar) så gick hon jättebra. Trodde iofs länge att vi skulle galoppera mer så hon spände sig lite extra "utifall att", men sen när hon insåg att vi höll på att trava av så slappnade hon av och gick bra. Gullehäst. Bra med energi men ibland är det lite väl mycket. ;)
Otroligt nog blev hon inte så svettig idag. Det tar sig. Hon blev "bara" svettig där sadelgjorden suttit och liiiite fuktig på halsen och under sadeln i övrigt men det var inte ens värt att svampa/duscha av. Så jag spolade bara av vid sadelgjordsläget och borstade av resten.

Igår var hon också pigg. När vi kortade tyglarna alltså. Innan gick hon som en första klassens sölkorv. Efter att vi galopperat (som snabbast 33,4km/h en kort sträcka - finns resurser för mer men det får vi allt ta en annan gång, vi ägnade oss åt seriöst galopperande också inte bara "springa av sig överskottsenergi"-galopp) och jobbat i trav på en grusväg och sen avslutade med skrittjobb så gick hon superbra! När hon fick långa tyglar och hon insåg att det inte skulle bli mer springande så gick luften ur henne. Faktum är att under de knappa 2km vi skrittade hem så stannade hon tre gånger. Inte pga att hon var rädd för något eller annat trams utan liksom bara.. stannade och tittade bakåt på mig två av gångerna med en blick som sa "tröööööttt häst!". Sötnöten då.. Vi var båda trötta men nöjda med turen. Hon blev duschad och så ut i hagen i solskenet igen. :)

Imorgon borde vi ta ett pass på ridbanan, men det beror helt på om den är sladdad eller inte. Just nu är jag inte så road över att rida på den då den varit osladdad i en vecka (vi sladdar en gång/vecka, på helgen). Såg i fredags att det var krattat längs spåret, vilket man gör innan sladdning så jag trodde sladdning var på G. Trodde fel..

Om det inte regnar så får vi ta en tur på åkern/vallen istället. Vi behöver jobba i lite cirklar och så, inte bara rida rakt fram i skogen. Till helgen tror jag att vi ska ta och skutta över ett par hinder. Då blir hon nog glad, med tanke på hur hon reagerat de gånger hon fått skutta över stockar i skogen så. Vi har inte haft kondis nog tidigare för hoppning tycker jag, men nu har vi (ja, båda) börjat få upp flåset nog. Om vi inte hoppas så ska vi iallafall släpa fram travbommar någon dag. Det behövs. Vissa sötklumpar behöver lyfta mer på benen även på banan och inte bara över stockar och sten i skogen. Någon dag ska vi klättra också. Det var evigheter sedan sist. Inte haft samvete att släpa henne till klätterbacken när vi inte varit i bra form, men nu är det dags.

Nu tänker den här matten gå och lägga sig. Har träningsvärken från helvetet i låren och vaderna (och lite i ryggen) efter två dagars uteritter på energisk häst. Ibland kan man tro att hon får flera kg kraftfoder som går rätt upp i huvudet på henne som hyperknark. Men det får hon inte... Har tom dragit ner på kraftfodret igen då hon verkligen inte behöver det varken för energin eller för att lägga på sig vikt. Vikt har hon så det räcker så att säga. Därför är de här galopperna i skogen nyttiga för tant. För flåset och för magmusklerna. Vi gör "sit-ups" i stallet regelbundet också, nyttigt för hennes muskler. :)

Nu sova. Låtsas som att jag inte har ångest och bara försöka vara glad över att jag har lite sovmorgon imorgon. Kan sova 45 minuter längre än en vanlig jobbdag. Ska jobba 8h, men arbetstiden är förskjuten med en timme så det blir 8-16 istället för 7-15. Sen har jag intag om jag inte minns fel..

Inga kommentarer: