fredag 9 september 2011

Racerhäst.

Idag var det dags för veckans första ridtur. Det blev en barbackarunda (2,91 km) i skogen, skritt då bara förstås. Pigg häst som såg spöken lite här och där. Hon nöjde sig med att blåsa upp sig och spänna sig när vi passerade läskiga saker men gick inte åt sidorna eller så. Duktig totto. ;)

Pigg ja, det var nog bara förnamnet. Man kan säga som så att hon fick sträcka ut ordentligt och skritta ordentligt med tanke på farten vi hade. Långa kliv och framåt marsch! Gullehäst. Imorgon ska vi ut och skritta igen, då med sällis! Försökte tidigare idag tänka efter när vi hade sällskap ute i skogen sist och minns ärligt talat inte när eller vem.. Kan det ha varit då när Lena och Fusse hakade med ut på en skrittsväng? Vilket var i .. juli? Eh.. ingen aning.

Förövrigt är Zeppolin högbrunstig (igen..). Kom en ny häst i onsdags, en 4-årig Lipizzaner. Valack då alltså. Supersöt är han! Det tycker Zeppolin också som dissar sina hagkompisar som betar i grupp, istället hänger hon vid staketet närmast hans hage (går i hagen bredvid). Gäller att hålla sig framme liksom. Typiskt henne att vara ute efter lammkött. En av hennes favoritkillar som hon blir extra kär i vid varje brunst är många år yngre än hon och står i boxen mittemot i stallet. Dvs perfekt att smita ut till och gosa med när matte går iväg och lämnar boxdörren öppen. Tramsston.. Men jag föredrar ändå ston framför valacker. :)

Jag har å andra sidan skött både ston och valacker, men smygföredrar ändå ston. Inte bara för att Zeppolin råkar vara ett sto. Ston är liksom.. ja jag vet inte. Jag gillar dem helt enkelt. Även om de är lite tramsiga på sitt sätt ibland. ;)

Å andra sidan.. av de favorithästar jag har utöver Zeppolin så är nästan alla valacker. Hm. Hennes son Hop-Zan tex är hur ljuvlig som helst, oerhört gosig och charmig! Vilket påminner mig om att jag måste ta mig till Tierp snart och gulla lite med honom. Rykten går om att jag borde bege mig upp på hans rygg för en sväng också, men om det verkligen är en bra idé då jag inte kan rida andra hästar än Zeppolin återstår att se. Det har sina för- och nackdelar att rida en och samma häst dag ut och dag in..

1 kommentar:

Emelie sa...

Nu har jag dragit vinnaren i OnePiece tävlingen. Kika in om det blev du som vann! kram :)