lördag 3 september 2011

Veckans turer.

Eftersom jag varit så dålig på att uppdatera så tar jag och skriver ett inlägg nu innan läggdags. Måste upp tidigt imorgon eftersom det är jag som ska släppa ut hästarna. Suckpuststön. Nåja, det är slit man får räkna med när man har häst helt enkelt. Fick ju sovmorgon idag, så det känns väl lite bättre då att kliva upp tidigt imorgon än om jag skulle varit tvungen att hasa mig upp idag också.

Hur som helst, i brist på annat så får jag väl lite snabbt nämna vad vi pysslat med i veckan:
Måndag och tisdag vilade Zeppolin (och jag). Det kändes helt okej i och med söndagens ridpass.

Onsdag: Skrittade fram på vägen och red sedan på ridbanan. Kan inte direkt påstå att det var ett av våra mest fantastiska pass. Jag var okoncentrerad, hon var okoncentrerad och när det dök upp två hästar till på ridbanan så var det kört. Då blev det för mycket helt enkelt. Den är inte så stor och det är jobbigt att hela tiden hålla koll på var de andra två befinner sig. Det gick som det gick och jag red som en kratta. Dock gick hon fint i skritten innan hon fick långa tyglar och jag hoppade av för att skritta av henne för hand. Så det var iallafall något som var bra med det passet..
(6,77 km)

Torsdag: Torsdag blev det vilodag igen. Jag hade ont om tid då jag jobbade till kvart över fem och sedan skyndade direkt till stallet iförd "vardagskläder" och nöjde mig med att borsta den smutsiga hästen. Hon var så himla trött efter utevistelsen så hon klagade förmodligen inte på att få vara ifred och vila... :)

Fredag: Uteritt! Det var väldigt roligt tyckte Zeppolin. Vi lyckades peta in lite seriöst arbete i det hela framåt slutet efter fokuserat på att få upp flåset. Det var då inga problem för tant var så himla pigg att hon mest ville galoppera hela tiden när vi väl kommit igång. Tänkte att jag skulle trötta ut henne för en gångs skull och trött blev hon. Så pass att de sista metrarna av galoppen kändes matt, dock med öronen framåt och en vilja att behaga (dvs: fortsätta galoppera eftersom matte inte gett kommando för att sakta av än). Duktig duktig häst! Och genomsvettig också för den delen. Puh. Matte var också rätt trött sen.. :)
(7,56 km)

Lördag: Idag hade jag tänkt att vi skulle trava över bommar, men när vi (jag och sambon) kom och körde på stallvägen så såg vi att någon byggde upp hinder. Jag hoppades att det inte skulle vara för löshoppning, men det var det tyvärr. Ridbanan var ockuperad rätt länge av en häst och dess ägare. Jag gav upp tanken på ridbanan och gick iväg för att rida på en åker istället. Åker + Zeppolin är inte alltid en hit för hon tycker att det innebär att man ska springa tokfort och får man inte springa tokfort så studsar man och gör luftsprång för man är så laddad och vill framåt. Idag gick det bra dock. Kände i ett tidigt skede att hon var arbetsvillig/samarbetsvillig och jag skrittade lite extra länge innan jag började trava lite smått. Galopperna gick bra, visst ville hon ibland öka på när jag inte hade tankar på det men hon skötte sig ändå och flåsade på. Pigg och glad var hon. Efter galoppen så travade jag av och hon gick superbra! Lite jobb på kort tygel efter det och hon gick super då också. Sen hoppade jag av för att skritta av henne för hand hem till stallet. Hon var trött och svettig, matte var trött och svettig = nöjt par. :)
Dusch och så in i boxen för käk och vila.
(6,98 km)

Morgondagens ridplaner är att skritta ut i skogen barbacka. Känns lagom avancerat och vi behöver båda komma ut på en lugn tur efter två intensiva dagar. Det blir nog en bra höst med häst känns det som. Vi är igång och vi ska hålla oss igång också. Hon ska klippas lite senare eftersom hon svettas så mycket/så lätt. Hon har kort päls jämfört med många andra hästar men den är tät och hon svettas mycket. Det "problemet" är trots allt lätt att lösa med en halvklippning. Rakt diagonalt streck från manken till ljumsken = perfekt. Så klippte jag henne förra året. :)

Nu.. krypa ner i sängen så att jag orkar med morgondagen.
Vi har fixardag (städdag/hagdag) i stallet imorgon. Stora löshöhögen från skullen ska ner på den tömda gödselstacken, hagarna ses över ordentligt inför vintern osv. Det blir nog bra. Det börjar 09.30 och jag ska vara i stallet tidigare som sagt i och med utsläppet. Det blir perfekt det. Brukar vara runt den tiden jag är klar när jag haft utsläpp av hästar. Ut med hästar, rida Zeppolin, sopa stallet, mocka och fixa mat/vatten/whatever och så är klockan plötsligt runt halv tio.

I brist på nya bilder på min ögonsten så slänger jag in en gammal vinterbild, det är trots allt ändå vinter snart:




1 kommentar:

Malla sa...

åh, jag ser fram emot vintern! det är så fint :) hoppas bara det inte snöar så innih-vete eller är minus 20 i flera månader :)