lördag 5 november 2011

Fullt upp blev det.

Idag var det tänkt att jag skulle rida ut i dagsljus och sådant där trevligt. Jag hade min häst och en annan häst att ta hand om idag, två hästar blev dock tre och där försvann min dagsljusritt i slutändan. Övervägde att istället longera hästen, men när jag var klar med alla tre hästar och intag av hästar (15 st, dock är man två om det som tur är) så var jag vrålhungrig. Hade inte ätit ordentligt innan jag åkte till stallet, fin planering det där. Inte.

Började med att mocka åt den hästen som brukar vara jobbigast att mocka åt, det gick dock smidigt och relativt snabbt idag. Positivt överraskad! Nästa box tog längre tid och Zeppolins gick smidigt och snabbt som alltid (me hjärta torv). Fixade Zeppolins hösilagepåsar, lade in mat till de andra två och tog sedan in min häst för att borsta av henne. Dock kom vi inte in i stallet förrän efter lersanering utanför till Zeppolins besvikelse. Att tvingas till att bli uppbunden utanför stallet vid intag (MAAAAT!) är mot de Hästliga Rättigheterna och att sen, när vi väl gick in i stallet, svänga vänster (!!) mot spolspiltan istället för höger till boxen där maten finns.. "Varför plågar du mig såhär?!" undrade Zeppolin förtvivlad men accepterade sitt öde och stod snällt i spolspiltan medan hon fick rena hovar och ben efter att jag först borstat henne ännu renare i gången. Ute är det mest sanering av lera och borstning för att få bort det värsta dammlagret nämligen...

När jag spolat klart så tog jag av henne grimman och lät henne gå till boxen. Insåg just då hon började gå att jag inte lagt in hennes mat, jag gick för att ta hennes intagspåse när jag hörde hovar i stallgången och insåg att hon var på väg att gå in i en annan box. Varför hon gick ut? För att visa tydligt att hon minsann inte fått någon mat och det är faktiskt matdags och finns det ingen mat så går man in i en annan box för där finns det med all sannolikhet mat. Hon gick in i boxen bredvid, till Imprezas box (som jag fixat innan) och tog en tugga av hennes hösilage. Jag sprang dit lagom till att se henne ta den där tuggan. Jag föste in henne i rätt box och stängde dörren så att jag kunde hämta hennes mat utan att behöva springa till henne igen för att fösa ut henne från nästa öppna box med inlagd mat i. ;)

Hon är bra rolig ibland hon.. Vadå stanna i boxen och vänta på mat? Pffft. Bara amatörer gör så. Proffs tar saken i egna hovar så att säga.

Sambon dök upp runt fem för att hjälpa mig med att tömma och fylla vattenhinkarna i de tre boxarna jag fixat. Det var nämligen sju hinkar totalt att greja med, kände inte riktigt att jag hade kraften att släpa det antalet hinkar idag. Han hjälpte också till med att hämta in en hösilagebal (jag tog också in en) och tog av hästar täcken. På de hästar som jag och Maria tagit in men inte hunnit ta av täcken från. Hjälpsam sambo is the shit. <3

Zeppolin är iallafall ren och imorgon är det jag som har utsläppet. Efter att ha tagit ut alla hästar förutom Zeppolin så ska jag rida (står och velar mellan att rida ut eller att hoppa några skutt på ridbanan), vädret får avgöra vad det blir för sorts ridning imorgon. Jag har blivit mer och mer sugen på att hoppa och bestämde tidigare i veckan att jag denna helg ska hoppa. Nu återstår bara en dag på denna helg så jag borde väl ta tag i det imorgon. Ställa upp två (?) hinder och gymnastikhoppa lite. Zeppolin vill hoppa hon också, det var ett tag sedan sist nu!

Idag skulle hennes son Hop-Zan ha tävlat här i närheten, men pga jobb för ägarens (Pernillas) del så skulle det blivit för stressigt med tävling idag så det blev inget av det. Däremot så ska de iväg till Gävle och hoppa imorgon. Håller tummarna för att det går bra! Vi kan tyvärr inte åka dit, för vi har över tre veckors tvätt att tvätta och tvättid är bokat till imorgon eftermiddag. Valde söndag eftersom den här dagen inte passade pga tävling. Så kan det gå, bara att bita ihop och tvätta imorgon. Numera har man tre maskiner till sitt förfogande under varje pass. AWESOME! :D

Hur som helst, nu ska jag ta och göra lite annat innan jag ska lägga mig.

Apropå lägga sig, igår stängde jag av datorn vid nio och lade mig kvart över nio. Före tio sov jag. Lämnade sängen vid tio idag. Sov inte tolv timmar, men 10-11 timmar blev det. Jag behövde verkligen sömnen och vaknade utvilad för första gången på länge. Sköööönt!

Inga kommentarer: