tisdag 15 november 2011

Men åååh.

Det var visst några dagar sedan (jaja, sex dagar) jag uppdaterade här. Lika bra att göra det nu medan jag fortfarande kommer ihåg vad vi har gjort och inte gjort! :)

Först av allt måste jag nog skriva av mig om hur frustrerande det är att ha insett att jag verkligen inte kan använda den sadeln jag har till Zeppolin. Finns ingen padd i hela världen som kan få den att ligga "någorlunda" tills jag hittar en ny sadel. Det funkar helt enkelt inte. Den klämmer/trycker på manken och så kan vi inte ha det. Det är med andra ord barbacka som gäller nu igen. Senaste ridturen var två dagar sedan. Då red jag först ut i skogen en sväng i enbart skritt som uppvärmning inför ett pass på ridbanan. Jag hade sadel på då och fick det bekräftat att det inte funkar. Tillbaka vid stallet så tog jag av sadeln och red passet barbacka istället. Det gick över förväntan just denna dag och jag tror att vi båda var nöjda efter passet. Det är härligt att känna att hon faktiskt jobbar under mig. Lättare att känna sådant när man rider utan sadel tycker jag.. Dessutom är hon inte direkt skön att sitta på när hon försöker smita ifrån jobb eller när man gör en lätt misslyckad insaktning från galopp till trav tex. Mycket bättre när hon jobbar och det blir bekvämt att sitta på henne. Förstås. ;)

Igår var vi (jag och sambon alltså) till Tierp med våra bilar för att byta till vinterdäck. På vägen hem passade vi på att hälsa på Zeppolins fina son Hop-Zan. Han är så himla lik Zeppolin. Dock skiljer sig åtminstone en sak dem åt: Han tog pauser från höätandet då och då för att gosa och vara social mot oss. Det skulle Zeppolin verkligen inte göra! Ta paus från ätande för att gosa? Pffffft.. ;)

Jag har tänkt åka till stallet vid tre.. Måste låta maten (lunchen) lägga sig tillrätta i magen så kan jag åka sen. Om jag ska hinna med en ridtur i dagsljus så lär jag ta in hästen först och rida direkt och ta hand om resten sen. Dock tror jag ändå att jag ska mocka först och därefter hämta in tanten för ridtur. Det värsta som kan hända är att det skymmer/blir mörkt. Det gör oss inget, jag har ständigt pannlampan på hjälmen så jag får väl knäppa igång den vid behov. Problem solved.

Dock kan det också bli så att när klockan blir tre.. att jag inte alls åker iväg då. Jag mår lite skumt nämligen. Haft väldigt mycket huvudvärk och yrsel idag. Känns mer lockande att vila och åka till stallet senare istället. Då blir det definitivt ridning i mörker, men det gör inget. Om vi väljer ridbanan så finns ju lampa och om vi rider ut så har jag som sagt pannlampa. Har ändå tänkt ta det lugnt idag och inte rida ett hårt pass, just pga mitt mående. Motion behöver hon hur som helst eftersom hon fick vila igår pga resan tur och retur till Tierp.

Hm. Nämen äh.. på riktigt så ska jag lägga mig och vila nu framför teven och vänta på bättre tider. Det här går inte, känner mig lite för yrslig och konstig för att ge mig iväg med bilen någonstans.

Btw - hästen mår bra i övrigt och sådär. Det kanske är underförstått, men ändå. Jag har beslutat att inte klippa henne inför vintern, hon får vara lurvig i år. Få se om jag ångrar mig sen.. men det tror jag inte. En nackdel är att det nu finns mer päls för torvdamm att samlas och ha party i typ. Gör inget annat än borstar torvdamm känns det som eftersom tant ligger ner varje kväll/natt..

Inga kommentarer: