onsdag 9 november 2011

Pigg.

Det är bara att konstatera att det är fart i tanten. Ja jösses, hon är bra rolig hon.

Idag blev hon skodd, för en gångs skull kunde jag närvara under skoningen för första gången på länge. Hon fick skor i bak så nu är det officiellt höst (lämpligt nog en rätt kall dag och en massa dimma på eftermiddagen/kvällen). Passade på att skaffa brodd (av hovis) redan nu eftersom hovis inte kommer tillbaka för att sko tant förrän om hundra år (8 veckor). Då är vintern i full gång och broddarna behövs antar jag.

Efter att hon fått äta lunch i boxen (hon blev indragen från hagen mitt i lunchen nämligen och var måttligt road över det, förstår det.. så hungriga som de är nu när det inte finns mycket alls att tugga i sig i hagarna..) så var det dags att trolla bort lera och damm från henne och bege sig ut i skogen. För en gångs skull fick jag tummen ur att fråga om sällskap då jag såg att Impreza med matte också tycktes ha skogsplaner. Vi red en sväng och det är bara att konstatera att Zeppolin knappast var trött efter gårdagens klättrande och galopperande. På en väg där hon brukar få galoppera så höll jag henne i trav hela vägen bort, för att tant ska fatta att bara för att vi brukar galoppera där så betyder det inte att vi alltid gör det. Hon drog iväg i stor trav istället, så snabb och stor trav som möjligt för att vara så nära galopp som möjligt när hon inte får galoppera. ;)

Nyttigt för henne att sträcka ut stegen ordentligt i traven sådär emellanåt. En effekt vi knappast får till på ridbanan om man säger så...

Hade tänkt trava tillbaka också, men fattade galopp istället eftersom hon behövde bli av med lite överskottsenergi. Tjohoooooo! Pigg häst blev ännu piggare och Niina hade visst långa tyglar på Impreza så det blev lite knas där när vi drog iväg i raketfart. Zeppolin fick inte springa med full fart i benen eftersom vägen svänger efter ett tag och jag hade ingen lust att ligga i kurvan eller så. Dagens bromssträcka var lång dock, vi var inte helt överens om var vi skulle sakta av till trav kan man säga.

Nästa gång vi ska galoppera i skogen så ska jag på allvar och fullt ut ta ett seriöst snack med henne om vem som bestämmer vad och när. Ber jag henne bromsa så ska hon bromsa direkt och inte efter fem meter bara för att hon råkar ha väldigt mycket spring i benen. Man kan tro att vi alltid kör race när vi galopperar i skogen, men så är det alltså inte. Vi KAN galoppera sansat (nåja, relativt iallafall), det är bara det att ibland är matte väldigt trött i armarna och kroppen så det blir extra kämpigt att hålla galoppen i den farten. Då borde jag i och för sig sakta ner till trav och strunta i galoppen eller nej, det borde jag inte alls - hon borde bli mer lyhörd på mina signaler. Det där får vi ta och jobba på helt enkelt. Ska ta hackamore nästa gång vi ger oss ut i skogen och har planer på galopp. I januari/februari i år när vi började komma igång med galopp efter brist på galopp under december så var hon väldigt stark och springig i skogen. Bromsen funkade dåligt och det var ofta mer dragkamp än en harmonisk ridtur. Det blev bättre när jag satte på henne ett hackamore istället diverse andra bett. Ska se om det hjälper nu också. Hon får inga enorma mängder kraftfoder eller så som bidrar till piggheten, hon är helt enkelt inne i en sådan period nu (blir så då och då). Hennes kondis har blivit mycket bättre så hon orkar mer dessutom.. Puh. :)

Nu har hon ridits i fyra dagar, det är dags att ha en vilodag så det blir det imorgon. Jag ska till en vän (Andrea) på bullfika direkt efter jobbet, sen blir det stallet för att fixa markservicen (mocka, fixa mat och vatten) och därefter hemfärd. Det blir bra det. På fredag är det ridbanepass på schemat. Få se om det blir med eller utan bommar (travbommar framförallt). Ett pass där blir det hur som helst. Har ridit ut i tre dagar nu. Skrittrunda i måndags eftersom det var dagen efter hoppningen, igår red vi ut och klättrade/fick upp flåset och så uteritt idag. Då blir det bra med ridbanepass på fredag och uteritt på lördag igen och ridbanan/ängen på söndag. Bra bra.

Velar fortfarande (jajaja jag vet) angående klippningen av henne. Hon har inte svettats så himla mycket nu trots en del galopp och annat "jobbigt" och då är det inte ens "kallt" ute nu, flera plusgrader fortfarande och sådär. Hon har satt en del vinterpäls redan ja, modell lurv. Mer än förra året faktiskt. Jag klippte henne då i och för sig, men ändå. Hm. Hon får väl behålla pälsen antar jag, så kan hon stå utan täcke längre i stallet innan täcke åker på när det kryper ner under nollan därinne..

Nu ska jag hasa mig till duschen. Blev runt sex timmar i stallet idag, lite för många timmar till och med för mig.. Hade kanske inte känts så jobbigt om det inte hade varit för att jag var utan lunch i magen och Zeppolin åt upp mer än halva min banan som jag hade som medhavd lunch. En vacker dag ska jag lära mig att bryta av en bit och ge henne istället för att låta henne bita av en bit själv, halva bananen försvann in i hennes gap. MUMS! Sa hon lyckligt och ville ha mer, det fick hon inte. Jag åt en kaka från stallets fik också. Men.. eh.. vrålhungrig.

Jag är rätt sugen på något sött, jag skulle gärna vilja moffa i mig några goda hallonmumrikar. Jag har inga. Fail.

Nu - duscha som sagt.

Inga kommentarer: