söndag 17 juni 2012

Blöt häst.

Idag har det så att säga regnet "lite", med andra ord sjukt mycket. Det har dock inte varit kallt så det har då inte gått någon nöd på min häst inte, hon fick ändå komma in en sväng och torka i boxen medan jag mockade idag. Efteråt skulle jag ta ut henne och ena hagkompisen (den andra är bortrest till imorgon) till sommarhagen så att de fick moffa mer gräs under några timmar på eftermiddagen. 

Framåt slutet av mockningen, när jag i stort sett bara behövde rätta till bädden och mocka ut några kamouflerade bajsbollar (jamen de gömmer sig ibland bra i torv..) så började tant Zeppolin skrapa i torven. Eftersom jag inte hade kliat på henne så var det inte för att jag skulle fortsätta klia, det var tydligt att hon ville rulla sig. Blöt häst som kommer in i boxen vill oftast gärna det. Jag hade lagt på ett fleecetäcke utan magremmar även om täcke inte var nödvändigt, hon torkar bäst utan. 

Nåja, hon visade tydligt att hon ville rulla sig. Jag gick med grepen till boxöppningen och stod där där i dörren och tittade på när hon förberedde sig. Fick då för mig att filma det hela, det var lite komiskt för hon höll på att krafsa och böka runt rätt länge men det drog ut än mer på tiden för att hon var tvungen att gäspa femtiotolv gånger också. ;) 


När hon förberett sig färdigt så lade hon sig äntligen ner så att jag kunde fortsätta mocka. Täcket tog jag av och hängde på tork direkt efter rullningen. Hon däremot fick se ut som en torvboll när hon gick ut, regnet fick ta hand om rengöringen. Borsta blöt päls är ändå ingen hit liksom.. 


När jag mockat klart så hämtade jag hennes hagkompis från ett annat stall och hade tänkt leda ut dem tillsammans. Dum idé, mycket dum idé att ta in den hästen i stora stallet där det stod flera hästar inne. Hon är vrålbrunstig, pipig och väääldigt stoig. Zeppolin vägrade att komma till boxdörren så att jag kunde ta på grimman, hon ville inte komma nära piplisan helt enkelt. Tilläggas bör att Zeppolin är den som bestämmer i hagen och de senaste dagarna (förutom igår då andra hagkompisen Okie var hemma på permis från ridlägret) har hon och piplisa (som egentligen heter Chigarde) gått tillsammans och det har gått bra. Även om C som sagt är väldigt brunstig, pipig och skvättig. Jag gav upp och lämnade boxdörren öppen, sa åt Zeppolin att komma med och så gick jag med Chigarde helt enkelt. Zeppolin gick halvvägs ut genom boxen men var nog lite fundersam över om hon verkligen fick gå ut även om jag sa att hon fick och var tydlig med att säga varsågod och kalla på henne. När jag gått ut ur stallet med C så hörde jag att Zeppolin äntligen insåg att hon fått lov (!) att gå ut och följde efter. Hon traskade lugnt bakom mig och C hela vägen till sommarhagen, så fort jag släppt lös C så galopperade de iväg en bra bit innan de stannade för att äta. :) 


Det har sina fördelar att ha en väluppfostrad häst. Igår när jag skulle flytta hästarna från sommarhagen till hagen med lite mindre gräs så ledde jag hagkompisarna som vanligt och Zeppolin fick gå lös bakom dem från ena hagen till den andra, det är bara en enda lång gång så det finns ingenstans att ta vägen åt sidorna. Skulle väl vara om hon rymmer när man väl lämnar gången för att göra en U-sväng till vänster in i den hagen de går i när de inte går i sommarhagen, men lämna hagkompisarna "bara för att"? Nää, hon gjorde en U-sväng hon också in i hagen och så var det inget mer med det. :)

Hoppas på bättre väder imorgon, men blir det inte det så.. tja, regnkläder på och ut i skogen på totto ändå. Hoppas min kropp håller med om det också, igår och idag har jag känt av lite värk till och från i mittfogen framtill.. Inte skönt.

1 kommentar:

Andrea sa...

Allt krafsande och bökande och gäspande är ju Nacha i ett nötskal när hon ska lägga sig i sitt hörn (läs: min huvudände) för natten, haha, bästa youtubeklippen jag sett på länge, vilken personlighet hon har den där :)