onsdag 27 juni 2012

Då var det dags igen.

Det är dags nu igen, till helgen. Dags att städa stallet med högtryckstvätt och sådant där. Innan dess ska man ha tömt sin hästs box (skrapat och sopat rent golvet), skruvat ner allt som går att skruva ner (krubba, saltstenshållare, täckeshållare etc), sopat taket i boxen, rengjort boxgallret och så självklart skrubba boxväggarna rena. Ett "litet" jobb som tar många timmar. Visst kan det gå snabbt också, men det känns som om man inte gjort rent tillräckligt noga då.. Alltid fascinerats av dem som "bara" tar sisådär två timmar på sig, vi är alla olika men själv väljer jag att göra det riktigt ordentligt då det trots allt bara är städning en gång om året. Det blir fint och det känns fräscht! Jobbigt dock, kroppen tar mycket stryk och det har hänt att jag något år stått med tårar i ögonen av trötthet för att jag inte orkar mer. Förra året fick jag hjälp av sambon och det får jag givetvis i år igen, speciellt nu när jag är gravid och inte ska slita med allt möjligt hur som helst.

För att hinna skura och fixa utan att behöva stressa eller göra allt på en dag så har Zeppolin fått byta box tillfälligt. Hon står nu i ett av de små stallen from ikväll. Hon lär nog fundera lite över varför hon plötsligt ska bo någon annanstans, vanedjur som de är men det ska nog gå bra. Hon brukar inte vara knepig när det gäller sådant där. :) 

Enda som ändras, utöver det uppenbara, är att jag inte kan ta henne till och från hagen "löst" när hon står i det stallet. TILL hagen går nog bra förresten, men inte från. Då går hon troligtvis in i stora stallet till sin vanliga box. Jag brukar nämligen låta henne gå lös nu när jag går till och från hagen med henne och någon av hagkompisarna (om det är en någon av de två som står i samma stall dvs), bekvämast så för att slippa leda två hästar samtidigt. Tycker att de där brudarna har en tendens att gå olika snabbt och det blir jobbigt för mig nu med foglossningen att gå och bromsa en häst och släpa fram en annan..  vilket är ett scenario som dyker upp ibland. Idag lunkade min totto på som vanligt medan en av hagkompisarna var knäpp i huvudet att leda - jag gick med båda samtidigt alltså. Kunde sen vid en annan hagöppning dumpa min häst på en annan i stallet som skulle ta henne och hennes häst till en annan hage medan den som hade myror i benen (och huvudet..) skulle in i hagen vi stannade till vid. Hur som helst, smidigt ändå att kunna byta box sådär nu när jag bestämt mig för att inte släppa ut Zeppolin på dygn pga alla insekter och för att hon helt enkelt vill in. I år ska hon slippa gå ut "bara för att", då får hon som jag vill och det känns bra i mattehjärtat att veta att hon får komma in och vila och slipper den värsta myggplågan på kvällarna.. 

 Zeppolin har hemsk klåda på skinkorna (rumpan) och en bit ner på bakbenen. Dumma dumma insekter! Jag försöker lindra besvären så gott det går, när det ostabila vädret gett med sig så åker flugtäcket fram så får vi se om det lättar. Fattar dock inte varför det "bara" är bakdelen som drabbats sådär illa, skönt iofs att det inte är överallt som på en av hagkompisarna som är knottrig från kropp till tå av bett. Inte bara positivt med sommarliv när man är häst kan man lugnt säga! 

Hon mår bra i övrigt dock. Skönt det iallafall. :)

På tisdag fyller hon 21 år! Då ska hon få lite extra godis, förstås. Det är hon värd! 
Dessutom är det väl självklart att födelsedagar ska firas. ;) 

Inga kommentarer: